08:37 - 26.07.2024
No 18. līdz 21. jūlijam Kuldīgas Rātslaukumā atradās rallija pilota Jāņa Salas jaunākā automašīna – iespaidīgā Audi Sport Quattro. Ātrumposmus tā gan vēl nav pieredzējusi, jo vajadzīgi pēdējie uzlabojumi. Sagatavošana komandai prasījusi nepilnu gadu.
Ideja uzbūvēt jaunu automašīnu J.Salam radusies pagājušajā gadā. Tas aizsācies sacensībās Rally Cēsis, kad savu kalpošanas mūžu beidzis viņa iepriekšējais auto – Audi 90 Quattro. Pērn augustā sākusies Audi Sport Quattro būvniecība. Ap to pašu laiku kļuva zināms, ka Latvijā notiks pasaules rallija čempionāta posms. „Šogad uz Kuldīgu atbrauca pasākuma organizētājs Raimonds Strokšs, atklāja ātrumposmu vietas, un uzzinājām, ka trīs būs arī mūsu novadā. Zinājām, ka pie rātsnama būs lielais ekrāns un fanu zona, tādēļ radās ideja apkārtni padarīt dzīvāku, notikumam atbilstošāku. Nolēmām tur novietot rallija auto,” atceras J.Sala.
Viņa Audi Sport Quattro oriģinālais modelis ražots Vācijā, Kuldīgā tas uzlabots un pielāgots rallija vajadzībām. „Tik augsta līmeņa auto izveide tik ātri rallija sabiedrībā ir ievērojama. Te viss notiek pašu rokām, nevis rūpnīcā,” stāsta pilots. Dienā, kad spēkrats bija jāizliek apskatei, četros naktī tas no Rīgas sācis ceļu uz Kuldīgu. Kavēšanās notikusi tādēļ, ka vēl nebija uzlīmēti sponsoru un citi uzraksti. J.Sala un viņa komanda daudzas naktis nav gulējuši, lai paspētu mašīnu parādīšanai sagatavot.
Spēkrats, protams, nav tik spēcīgs kā modeļa zelta laikos – 20. gadsimta 80. gados, kad dzinēju un aerodinamikas ziņā pasaules rallija čempionāta noteikumi bijuši brīvāki. Tajos laikos inženieri varējuši izpausties, kā vēlējušies, radot bīstamākos un ātrākos auto, kādi jebkad sacensībās piedalījušies. J.Salas automašīnā ar restriktora palīdzību gaisa pieplūde ir ierobežota, tā dzinēja jaudu samazinot, lai iekļautos mūsdienu noteikumos. „Ja to neņem vērā, šis auto ir pārāks par pagātnes versijām,” stāsta īpašnieks.
Ar jauno spēkratu pilots vēlējās pēc divām nedēļām piedalīties Cēsu rallijā, tomēr tas nepiepildīsies. Vajadzīgi vēl tādi uzlabojumi, kurus komanda nebija ieplānojusi. Visticamāk, pirmie testi notiks Lietuvā vai Igaunijā, jo Rally Cēsis ir Latvijas rallija sezonas pēdējais posms. Kolektīvs, kas šo Audi Sport Quattro būvē, ir ap desmit cilvēkiem, un komandu vada kuldīdznieks Normunds Skujāns. Pilots piemin, ka kļūdu automašīnas sagatavošanā bijis ļoti maz. Meistariem palīdz dažādas tehnoloģijas, kas procesu padara efektīvāku.
Rallijos braucot, visvairāk pilotam atmiņā palikušas emocijas. Autosportā būtiska ir nezināmā izjūta, kad pilotam vienkārši jāuzticas stūrmaņa pierakstiem un ar gāzes pedāli, piespiestu līdz grīdai, jādodas nepārredzamā līkumā. Citur, piemēram, 1. formulas (F-1) sacīkstēs, braucēji to pieredzot ļoti reti. Vēl J.Sala kā neaizmirstamu piemin uzvaras garšu, to, ka precīzi izbraukti leģendāri līkumi vai trases sekcijas, kā arī brīžus, kad tramplīnā auto palecas.
„Ja kādam ir vēlme saprast, kas īsti ir autosports, vienkārši jāapmeklē sacensības un jāsaprot, vai tas interesē. Var sākt ar rallija ātrumposmu skatīšanos un servisa parku apskati. Protams, ir vēl citas opcijas: autokross, motokross, šosejas auto sacensības. Tie ir daži Latvijā populārākie piemēri,” iesaka J.Sala. „Daži šo atmosfēru, arī adrenalīnu un pārējās emocijas iemīl, daži ne. Tā vienkārši ir – autosports nav domāts visiem.”
Uzbūvēt auto – negulētas naktis un gandarījums