23:08 - 12.07.2024
Valsts kontrole revīzijā secinājusi: Izglītības un zinātnes ministrija nav strādājusi pietiekami efektīvi, lai skolām sagatavotu pedagogus. Savukārt pašvaldībām un skolu direktoriem ne vienmēr izdodas profesijā tos noturēt. Te gan trūkst analīzes, jo neesmu dzirdējusi, ka pašvaldības uzkrātu datus par iemesliem, kāpēc skolotāji darba attiecības pārtrauc.
Savukārt ir statistikas dati, ka ik gadu pedagoģisko izglītību iegūst vairāk nekā 1000 studentu un 81% arī sāk darbu skolās, daudzi jau mācību laikā. Bet daudz satraucošāks man šķiet fakts, ka 33% jauno pedagogu jau pirmajos piecos gados darbu pamet.
Aptaujājot vairāk nekā 3000 jauno skolotāju, Valsts kontrolei izdevies secināt, ka viņi visvairāk ilgojas pēc stabilitātes izglītības sistēmā, profesionāla atbalsta un, protams, atbilstošas samaksas. To pašu droši vien teiktu ikviens pedagogs. Skolu vadītāji gan regulāri plāno pilnveides pasākumus, bet atbilstošu kursu bieži nemaz nav, vai arī vajadzīgās prasmes tie nenodrošina. Ieviešot jaunās programmas, skolotāji kursos mācību materiālus bieži rada paši, nevis saņem gaidīto atbalstu. Tāpat joprojām gana bieži savu patieso darba samaksu viņi uzzina tikai pēc pirmā mēneša, kas jaunajā mācību gadā jau nostrādāts.
Tas noteikti nemudina jaunos skolā palikt. Tāpat šķiet satraucoši, ka 85% aptaujāto bieži izjūt paaugstinātu stresu, necieņu no skolēniem un vecākiem, nesamērīgu slodzi un neskaidrību par atalgojumu. Savukārt pēdējos divos gados 41% skolotāju darbavietā saskāries pat ar emocionālo vardarbību.
Un tad nav brīnums, ka katru vasaru skolas diezgan izmisīgi dažādos veidos meklē trūkstošos pedagogus. Latvijā nav aizpildīta 514 skolotāju slodze. Mūsu pašvaldības mājaslapā redzams, ka tiek meklēts I.Zeberiņa Kuldīgas pamatskolas direktors un Skrundas bērnudārza Liepziediņš vadītājs, sitaminstrumentu spēles pedagogs mūzikas skolā, angļu valodas un ķīmijas skolotājs Ēdoles pamatskolā. Bet droši vien ir vēl tādas vakances, kuras cenšas aizpildīt paši direktori, jo speciālās izglītības pedagogu, psihologu un sociālo pedagogu trūkst vienmēr.
Skolotāji ilgojas pēc stabilitātes