Trešdiena, 19. marts
Vārda dienas: Jāzeps,  Juzefa

Automašīnas sirdī – uz ceļa un virtuāli

Raksta autors: Jēkabs Aleksandrs Krūmiņš, Raivo Dabiņa arhīva foto

07:28 - 22.02.2025

Kurz3
Raivo Dabiņš agrāk vadījis servisu Vāģi Racing Jaunmārupē, kas specializējas sporta auto uzlabošanā, apkopē un remontā.

Latvijas virtuālā rallija kausa izcīņas pirmajā posmā Rally Alūksne par uzvarētāju LRČ1* ieskaitē kļuvis Raivo Dabiņš ar automašīnu Hyundai i20 N Rally2.

Agrākais skrundenieks ar sievu gadus divus dzīvo Alsungā un darbojas lauksaimniecībā, bet iepriekš Raivo bijis autosportista Māra Neikšāna komandas menedžeris, sagatavojis klientiem sporta mašīnas, bijis arī projektu vadītājs uzņēmumā VR Cars, kas ražo militāro apvidus auto Fox. Tagad Raivo aizraujas ar virtuālo ralliju un no 20. līdz 25. februārim piedalīsies virtuālajās sacensībās Rally Sarma.

NO NOLIKTAVAS LĪDZ MENEDŽERIM

Jelgavā Raivo studējis lauksaimniecības inženierzinātnes ar autotransporta novirzienu: „Automašīnas man patikušas kopš bērnības. Par to lielā mērā jāpateicas māsīcai Agitai – viņa mani ņēma līdzi uz visiem rallijiem, kuros tolaik piedalījās viņas vīrs. Tas likās aizraujoši, un interese par šo sportu auga. Tāpēc studijas saistībā ar autotransportu bija loģisks solis.

4. kursā uzrunāju Māri Neikšānu, un viņš deva iespēju pievienoties komandai Neiksans Rally Sport. Sākumā kā students biju atbildīgs par saimnieciskajām lietām – par noliktavu un detaļām, braucu arī ar smago auto un pārliecinājos, lai uz sacensībām viss būtu līdzi. Man nebija nekādas pieredzes, bet laika gaitā attīstījos. Vēlāk kļuvu par mehāniķi, tad sāku projektēt un rasēt sporta automobiļu detaļas, ko sūtījām izgatavošanai. Beigās man piedāvāja kļūt par komandas menedžeri.

Diemžēl 2020. gadā vairāku apsvērumu, bet galvenokārt pandēmijas dēļ visu Latvijas rallija komandu darbība tika apturēta vai uz laiku iepauzēta, jo Eiropā tika ieviesti ļoti stingri ierobežojumi. Tā kā nebija skaidrs, kad un vai darbība atsāksies, biju spiests meklēt citu darbu un autonozarē sāku strādāt Pierīgā, Jaunmārupē. Gadu biju servisa Vāģi Racing vadītājs. Tur apkalpo gan ikdienas, gan autosporta mašīnas. Pēc tam man piedāvāja darbu kā projektu vadītājam uzņēmumā VR Cars, kas ražo militāras apvidus automašīnas. Tas ir Latvijas uzņēmums, kas militāru transportlīdzekli uzprojektējis no nulles.”

GANDRĪZ KĀ PA ĪSTAM

„Īstajā rallijā vēl braucis neesmu – tikai tik, cik pie Neikšāna. Kad mašīnas bija sagatavotas nākamajiem treniņiem vai rallijiem, tās vajadzēja pārbaudīt, bet tas lielākoties notika uz ielas un noteikumu robežās. Virtuālajā rallijā pirmo reizi piedalījos pirms vairāk nekā desmit gadiem: nopirku stūri un pieslēdzu pie datora. Kā skolēns braukāju bieži, bet, kad sāku studēt, stūre bija nolikta dziļi skapī. Pirms dažiem gadiem atradu un atkal sāku braukt, pārsvarā ziemas vakaros.

Virtuālais rallijs, kurā es piedalos, ir vietnē RBR.lv uz datorspēles Richard Burns Rally bāzes. Tā ir sena – kopš 2004. gada, bet, tā kā tai ir neatlaidīgs moderu entuziastu bars (cilvēki, kas to uzlabo – red.), tagadējo nevar salīdzināt ar to, kāda tā bija pirmsākumos. Ir uzlabota automašīnu fizika, pieejami gandrīz visi jaunākās paaudzes auto, kādi ir reālajā dzīvē. Vairāk nekā 100 ātrumposmu izveidoti kā reāli ceļi dažādās valstīs. Ir latviskas stenogrammas, kādu nevienā citā simulatorā nav. Turklāt katrā ātrumposmā tās var pielāgot vai izveidot pats.

Citos virtuālā rallija čempionātos un spēlēs lielākā daļa trašu ir izdomāta, un tur čempionāta kalendārs nav saistīts ar īsto ralliju, bet RBR.lv kausa izcīņā posmi notiek vienlaikus ar LRČ kalendāru. Šie posmi parasti notiek nedēļu pēc īstā rallija posma, un kilometrāža, segums un laikapstākļi tiek pielāgoti tādi, kādi bija īstajā rallijā.”

ADRENALĪNA NETRŪKST

„Manuprāt, šis ir vispopulārākais un vislabāk organizētais virtuālā rallija pasākums Latvijā, un to pierāda dalībnieku skaits – pirmajā posmā 145! Šajā simulatorā ir arī kopija no Biķernieku trases, kur pagājušajā gadā notika pasaules rallija čempionāta pirmais ātrumposms. Kādreiz simulators bija vienkārši spēle, un daudziem bija grūti saskatīt tajā realitāti, bet, gadiem ejot, tas pamatīgi mainījies. Ne velti kā treniņu rīku to izmanto arī īstie braucēji, kas sacenšas dažādās autosporta disciplīnās.

Pēc ilgākas pauzes pagājušogad nolēmu atrast laiku un nobraukt pilnu sezonu. LRČ1 klasē kopvērtējumā izdevās uzvarēt. Daru to tāpēc, ka pasākums ir lieliski organizēts, ir daudz dalībnieku, sīvas cīņas, tas sniedz pamatīgu adrenalīna devu un beigās prieku.

Mūsu kopienā ir daudz īsto autosportistu, un viņi saka: virtuālajā rallijā adrenalīna ir gandrīz tikpat, cik dzīvē. Citreiz spēlē tā ir pat vairāk, jo konkurence vēl sīvāka un kļūdām nav vietas. Otro gadu, pateicoties atbalstītājiem, katras klases ātrākajiem pēc katra posma RBR.lv nodrošina balvas. Lai kausa izcīņā piedalītos, var izmantot arī klaviatūru vai džoistiku**, taču būs ļoti grūti konkurēt un cīnīties par augstām vietām vai vispār nonākt finišā. Tāpēc jāizmanto stūre, pedāļi, ātruma pārslēdzējs un dators, nevis kāda videospēļu konsole. Informācija par šo simulatoru un kausa izcīņu ir atrodama mājaslapā RBR.lv.”

* Latvijas rallija čempionāts
** Džoistiks (angļu val. joystick) – kursorsvira; svirveida ievadierīce, ar ko dažādām iekārtām nosūta vadības komandas

Atbildēt