08:41 - 12.11.2023

Tējas sēnes dzēriena ražotājs Rudy’s Kombucha atrodas Rumbas pagasta Miķeļos, un starptautiskajā konkursā The World Kombucha Awards Barselonā tas nupat ieguvis pirmo vietu kategorijā Alkoholiskā kombuča. Dzēriens Rudy’s Hard Passion Fruit raudzēts no pasifloras augļiem, mandarīniem, apiņiem un šampanieša rauga.
Ģimenes uzņēmumu dibinājuši Darja un Jegors Grabari, bet ideju nosaukumam devis ģimenes mīlulis – suns Rudijs. Uzņēmuma darbība sākās 2019. gadā ar tējas sēni trīslitru burkā Ādažos uz palodzes, bet ar laiku Darja ar Jegoru sapratuši, ka vēlas radīt nebijušas garšas un kombučas cienītājiem piedāvāt variācijas, kādu tirgū vēl nav. Darjas pieredze mārketingā un komunikācijā un Jegora alus brūvēšanas zināšanas ļāva attīstīties diezgan ātri un atrast atbilstošu auditoriju.
Tādu atzinību negaidīja
Stāsta J.Grabars: „Par sasniegumu ļoti priecājamies. Tas bija pirmais pasaules konkurss šim dzērienam. Mūsu uzņēmums jau ir dabūjis balvas inovācijā, arī kā labākais jaunais produkts. Bet kombučas konkurss bija ļoti svarīgs, jo mūs interesē, kā cilvēki pasaulē uz mūsu ražojumu reaģē: ko analizē, kādas garšas notis meklē. Neesam klasiskas kombučas ražotāji – parasti tā ir daudz etiķaināka un skābāka. Baltijā kombučas tirgus aug, bet nav tik attīstīts kā ASV, Portugālē un Spānijā.
Godalga jau nesusi augļus – kļūstam pazīstami, ar mums sazinās izplatītāji, kuri vēlas to tirgot. Kombuču pārdodam deviņos Eiropas tirgos, jo esam piedalījušies izstādēs, kur to rādām.
Uz konkursu Barselonā aizsūtījām alkoholisko kombuču, jo vēlējāmies saprast, vai ar to ejam pareizajā virzienā. Tur piedalījās daudz ražotāju no dažādām valstīm. Amerikā alkoholiskā kombuča jau ir populāra, bet Eiropā vēl nav. Biju pārsteigts, kad ieguvām pirmo vietu, jo konkurenti ASV ir daudz vairāk pieredzējuši. Apbalvošanā nepiedalījāmies, jo tik augstu novērtējumu negaidījām.
Bet godalga jau nesusi augļus – kļūstam pazīstami, ar mums sazinās izplatītāji, kuri vēlas to tirgot. Kombuču pārdodam deviņos Eiropas tirgos, jo esam piedalījušies izstādēs, kur to rādām. Gan izplatītāji, gan investori izrāda interesi, jo šis tirgus attīstījies un vissvarīgāk ir atrast labākos piegādātājus. Kombuča ir specifisks dzēriens, kas jāpārdod citādāk, jo tam ir arī veselīguma, ne tikai mārketinga aspekts kā, piemēram, kokakolai.”
Kopā ar Lietuvu un ietekmētāju
„Esam sākuši jauku sadarbību ar lietuviešu alus darītavu Genys,” turpina J.Grabars. „Mums ir līdzīgi uzskati, kā ražojums un mārketings jāveido. Esam radījuši pirmo kopīgo piedāvājumu – mandarīnu un juzu augļa alkoholisko kombuču. Plānojam vēl divas garšas ar alkoholu. Šim dzērienam izveidojām jaunu dizainu. No bezalkoholiskajiem jaunākie ir ar mandarīnu un juzu augli, augustā kopā ar ietekmētāju jeb influenceri, fitnesa treneri Madaru Meieri izlaidām bumbieru un ugunspuķes garšu. Mūsu dzērieniem raksturīga tropisku augļu garša, bet šoreiz taisījām no vietējām sastāvdaļām.
No bezalkoholiskajiem jaunākie ir ar mandarīnu un juzu augli, augustā kopā ar ietekmētāju jeb influenceri, fitnesa treneri Madaru Meieri izlaidām bumbieru un ugunspuķes garšu.
Mūsu uzņēmums tik veiksmīgs izrādījies tāpēc, ka smagi strādājam, veidojam labu, godīgi radītu preci. Tā arī ir mūsu filozofija. Ofisā pie sienas joprojām ir fotogrāfijas no pirmsākumiem – joprojām nespēju noticēt, cik trakiem bija jābūt, lai ko tādu sāktu. Pirms trim gadiem ražojām trīs kastes kombučas dienā, tagad – līdz pat 50 tonnām mēnesī. Tagad, sezonā, piepildām ap 5000 bundžu dienā.”
Atbalstu novērtē
„Darbību sākām ar biznesa inkubatora atbalstu, pusgadu vēlāk nācām ar pirmo produktu. Mums jau bija dažas garšas un etiķetes. Parādījām, ka jau ir, ko pārdot. Inkubators atbalstīja divus gadus. Bez tā, domāju, mēs nebūtu sasnieguši tik daudz mērķu – gan jau varētu, ja būtu dabūjuši investorus, bet joprojām esam neatkarīgi. Dabūjām atbalstu arī no Lauku atbalsta dienesta (LAD), no Kurzemes plānošanas reģiona. Ja to lieto labiem mērķiem, pēc tam nāk labas iespējas. Inkubators deva ilgstošu atbalstu, ar LAD palīdzību iegādājāmies skārdeņu pildāmās ierīces, Kurzemes plānošanas reģions atbalstīja dalību izstādēs.”
Mērķis – Āzija
„Nākamais lielais mērķis ir Āzijas tirgus. Jau esam aizsūtījuši pirmo pasūtījumu uz Singapūru un Honkongu. Gatavojamies piegādei uz Indonēziju – jāsagaida atbildes testiem laboratorijā, jo Āzijā ir daudz musulmaņu, kam ar dzērieniem ir īpašas attiecības. Bet kombučas tirgus tur aug.
Šogad paplašinājāmies Miķeļu industriālajā parkā (Rumbas pagastā – red.), jo sapratām, ka nepietiek vietas. Esam veiksmīgi atraduši vietu ražotnei, jo Kuldīgā dabūt telpas ir ļoti grūti. Te jūtamies ērti. Rīga man nepatīk – šeit jūtamies mierīgi un varam koncentrēties uz darbu, nevis personīgām problēmām, sēžot sastrēgumos.”
Kuldīgas kombučai 1. vieta pasaulē