08:00 - 06.09.2023
Kuldīgas uzņēmuma AB Termo vadītāju Arti Blāķi interesē atjaunīgie energoresursi. Viņš darbojas ar zemes un gaisa siltumsūkņiem, fotovoltu paneļiem un saules kolektoriem. Pats Artis jau vairākus gadus brauc ar elektroauto, precīzāk, ar populāro Amerikas elektroautomašīnas Tesla modeli, kura tirdzniecībai Latvijā vēl nav oficiālā pārstāvja. Kurzemnieks devās noskaidrot, kāpēc aizraujošs liekas tieši tāds un kāds no tā labums.
KĀ VISS SĀKĀS
„Ar elektrību braucu jau sen – sāku braukt ar elektrovelosipēdiem un motorolleriem. Tas saimniecībā noderēja. Par elektromobiļiem – jau pasen padarbojos ar norvēģu elektroauto Think City. Man vēl daži tādi ir, bet tie jau ir padsmit gadu veci. Tiem ir citādāks akumulators, kas nav veidots ne no litija, ne ar skābi, bet ir ar sāļiem. Ar tādu auto varēja ar vienu uzlādi nobraukt aptuveni 170 kilometrus. Pilnīgi pietika, lai aizbrauktu uz laukiem. Ar tādiem nobraucu vairākus gadus – kopā ap 150 tūkstošiem kilometru. Bet ar Teslu gan to nevar salīdzināt.”
PATS RAŽO, PATS IZMANTO
„Tā kā pats ražoju elektrību, to neizmantot būtu pilnīgi nepareizi. Energokompānijas elektrību iepērk citādāk. Parasti cilvēkam elektrība maksā 20 centus par kilovatstundu, bet energokompānijas to iepērk par pieciem vai septiņiem. Izdevīgāk ir elektrību izmantot pašam. Tesla, braucot pareizi ar 90 kilometriem stundā, patērē ap 15 kilovatstundām uz simt kilometriem. Tas nav daudz, jo, pat pērkot elektrību par 20 centiem kilovatstundā, patēriņš būtu trīs eiro uz simt kilometriem. Ņemot vērā to, ka vidējā elektrības cena šogad ir astoņi centi par kilovatstundu pēc biržas cenām, iznāk ļoti izdevīgi – ap vienu eiro uz simt kilometriem. To nevar pat salīdzināt ar dīzeļa vai benzīna auto patēriņu.”
SLAVENAIS ELEKTROAUTO – TESLA
„Pirmo Teslu dabūju pirms trim vai četriem gadiem. Tā šeit nobraukusi ap jau 100 000 kilometru. Tas ir 2013. gada Model S. Šim modelim ir mūža bezmaksas uzlāde Teslas Supercharger publiskajās uzlādes stacijās, jo tajā laikā bija sarīkota tāda reklāmas kampaņa, lai šos auto pirktu. Šīs stacijas pagaidām ir tikai Rīgā un Rēzeknē. Pašlaik braucu ar šīgada modeli Tesla Model Y. Kad pabraucu ar iepriekšējo, sapratu, ka savos 60 gados tādu auto varu atļauties. Tas ir Vācijas modelis, un esmu ar to nobraucis 15 000 kilometru. Mājaslapā šo auto sakomplektēju, ieskaitīju avansu, un starpniekkompānija auto atveda. Rindā nebija jāgaida.
Teslu izvēlos tāpēc, ka tas ir ļoti populārs modelis ar dabūjamām rezerves daļām. Kolēģis savējo varēja saremontēt pats, jo daudz detaļu var dabūt Lietuvā. Latvija šajā ziņā iepaliek, bet Lietuva ieved ļoti daudz sistu automašīnu no Amerikas. Tās izjauc detaļās un tirgo. Teslas ir ļoti unificēti auto – ar vienkāršiem vadības blokiem. Ja kaut kas saplīst, tad pasūtu jaunu detaļu un bloku nomainu. Tesla ir kā aifons uz riteņiem. Viss ir sataisāms – mašīna ir stipri vienkārša.”
IEGUVUMI UN TRŪKUMI
„Priekšrocības tādas, ka ar tādu automašīnu, kurai ir pietiekami liels akumulators, piemēram, ar manu, ar vienu uzlādi var nobraukt 530 kilometru. Varu lēti uzlādēt mājās nakts stundās par biržas cenu. Ja spīd saule, tad varu uzlādēt par velti. Ja gadā nobrauc 25 000 kilometru, šādu enerģijas daudzumu var iegūt ar desmit saules paneļiem. Auto ir vienkāršs, un apkopi tam nevajag. Garantija arī ir laba – akumulatoram tā ir līdz 192 000 kilometru nobraukumam vai līdz 2031. gadam. Man ļoti patīk arī tas, ka ziemā ar taimeri varu automašīnu uzsildīt iepriekš – no rīta iekāpju jau siltā. Teslas pluss ir lielā jauda – šāda izmēra mašīnai ap 380 zirgspēkiem ir ļoti daudz. Nopirkt jaunu benzīna auto ar tādu jaudu ir dārgāk, vēl būtu jāatstāj nauda par eļļas maiņu un citu apkopi.
Viens trūkums ir pirmā iemaksa, lai gan nekas pārdabisks tas nav. Jauna Tesla Model 3 maksā 35 000 eiro plus nodoklis. Tas nav tik dārgi, ja salīdzina ar jauniem auto, kam ir iekšdedzes dzinējs.”
PAR UZLĀDI
„Auto var lādēt no parastas vienas fāzes elektrības rozetes – tad stundā tā uzlādētu ap 17 kilometru nobraukumu. Ja lādētu visu nakti, tad nākamajai dienai vajadzētu pietikt. Ja lādē trīs fāzēs, tad stundas laikā uzlādētu 70 nobraucamos kilometrus. Pa nakti lādējot, akumulators no rīta būtu pilns. Ja uzlādē publiskajā stacijā Tesla Supercharger, tad ātrums ir daudz lielāks. Stacijā pie Kuldīgas Centra vidusskolas ir lēni un dārgi – tā naudu pieprasa par lādēšanas laiku, nevis patērēto elektrību. Bet labi, ka tāda vispār ir, jo Kuldīgas viesi var elektroauto uzlādēt tikmēr, kamēr staigā pa pilsētu. Tagad publisko lādētāju skaits strauji pieaug, un tie arī kļūst jaudīgāki. Cena par uzlādi gan ir tāda, kāda ir: izdevīgāk to darīt mājās. Bet, ja arī pats elektrību neražo, tik un tā braukt ar elektroauto ir izdevīgi.”
Uz benzīnu atpakaļ nepāries