Pirmdiena, 24. novembris
Vārda dienas: Velta,  Velda

Sala un Bruzinskis gatavi debijai Madeirā

Raksta autors: Inta Jansone, Jāņa Salas arhīva foto

07:49 - 24.11.2025

Divi Jani 1
Kuldīdznieki Jānis Sala un Jānis Bruzinskis pagājušogad Sanmarīno leģendu rallijā.

Uz Portugāli devusies kuldīdznieku ekipāža Jānis Sala un Jānis Bruzinskis, lai kā šova dalībnieki piedalītos prestižajās vēsturisko automašīnu sacīkstēs Rally Madeira Legend nedēļas nogalē Madeiras salā. Ar Jāni Salu tiekamies dienā, kad līdz prāmim Liepājā atlikušas dažas stundas, un viņš saka: „Ir satraukums, jo tas būs pirmais starts tādā īpašā un ļoti gaidītā rallijā.”

Divi Jani 2
Audi Sport Quattro izskatās kā 80. gadu modelis, bet tehniski ir pārveidots un jaudīgs.

Šīs sacīkstes ir saistītas ar vēsturisko ralliju Rali Vinho da Madeira, kurā 80. un 90. gados startējuši tādi autosporta grandi kā Marku Alens, Miki Biasions, Juha Kankunens, Tonijs Gardemeisters, Kriss Mīke un citi. Šodien tās ir vienas no Eiropas krāšņākajām vēsturisko automašīnu sacensībām, kas pulcē gan daudz sportistu, gan tūkstošiem skatītāju. Šīgada Rally Madeira Legend vedīs cauri visai salai: distance būs ap 400 km, no tiem 85 km veidos deviņus ātrumposmus.

Jāni, kāds bija tavs ceļš līdz šim brīdim, kad gatavojies sēsties pie Audi Sport Quattro stūres un doties uz Portugāli?

Ceļš bijis ļoti ilgs – vairāki gadi. Mašīna būvēta ar konkrētu mērķi – startēt šādos leģendu pasākumos. Tas ir vēsturisko automašīnu rallijs, un manas ambīcijas bija uzbūvēt tādu auto, ar ko var doties uz šoviem un leģendu rallijiem.

Šī auto debija notika pagājušogad, kad braucām Sanmarīno leģendu rallijā, un tur mūs ievēroja. Šogad piedalīties mūs uzrunāja organizatori no Portugāles, kas piedāvāja pie viņiem aizbraukt ciemos. Protams, atteikt nevarējām – tas ir cits līmenis un liels pagodinājums.

Viens no maniem mērķiem bija kādreiz piedalīties Portugāles rallijā. Nu, labi – šis notiek uz salas Madeirā, bet tik un tā tas ir sapņa piepildījums. Nemaz neiedomājos, ka līdz tam nonāksim.

Vai šo automašīnu prezentējāt Kuldīgas Rātslaukumā, kad pērn mūspusē notika pasaules rallija čempionāta Latvijas posms?

Jā, tā ir tā pati. Tikai tolaik vēl nebija pat braucama – vairāk kā eksponāts. Pēc tam sekoja intensīvas būvniecības gads, un tad aizvedām uz pirmo startu Sanmarīno.

Kas to padara īpašu?

Tā ir moderna rallija automašīna, bet ar pilnībā saglabātu izskatu un krāsojumu no 80. gadiem. Tāpēc mūs arī ievēroja – izskatās kā oriģinālā Audi Sport Quattro, bet tehniski ir mūsdienīga rallija mašīna.

Ko paši sagaidāt no šīs dalības?

Mūsu gadījumā gribam tikai un vienīgi izbaudīt ceļus. Nepiedalīsimies nevienā ieskaitē, necīnīsimies par punktiem – esam tur kā šova dalībnieki. Organizatori pateica: mums jāierodas startā un jāfinišē. Pārējais – cik ātri un kā braucam –, ir mūsu ziņā.

Vai rallijā tev ir pieredze?

Patiesībā ļoti maza. Viss sākās hobija līmenī. Ilgi braucu Ziemas kausā. Iepriekšējā rallija mašīna bija jāpārtaisa – jāuzlabo drošības apsvērumu dēļ. Beigās uzlabojums izrādījās tik liels, ka nebija tālu līdz tam, lai varētu braukt rallijā. Piedāvāju savam stūrmanim – otram Jānim. Teicu: man ir mērķis uzņemt bildi, ka mūsu mašīna brauc pāri rallija Liepāja finiša rampai. Joks pamazām pārauga realitātē. Sākām braukt vairāk. Pienāca brīdis, kad jābūvē jauns auto.

Vai mūspusē ir spēcīgas autosporta tradīcijas?

Manuprāt, pašlaik mums nav daudz autosportistu. Tas ir ļoti dārgs sporta veids, tāpēc visiem nav pieejams. Protams, viens otru pazīstam, bet startējam katrs savā disciplīnā. Sacensībās jau esi konkurents pats ar savu laiku.

Kas rallijā aizrauj?

Nezināmais. Rallijs ir viena no sarežģītākajām disciplīnām – apstākļi mainās sekundes laikā. Tu brauc nezināmajā, un tas dod adrenalīnu. Ir lidojumi pāri tramplīniem… Tā ir sajūta, ko nevar aprakstīt.

Ko nozīmē uzbūvēt rallija mašīnu?

Tas atkarīgs no tā, ko būvē un kādam mērķim. Mūsu gadījumā tas ir līmenis, kādā Latvijā faktiski neviens nebūvē. Sākumā neviens neticēja, ka mums izdosies. Man jau pašā sākumā bija savs redzējums, ko gribu izpildīt tehniski. Procesā iesaistīti daudzi pieredzējuši autosportisti – viņi deva padomus.

Vai ar stūrmani Jāni Bruzinski esat tandēms jau no pirmās dienas?

Jā. No pirmās dienas zinām viens otra stiprās un vājās puses. Ja ir kļūda, tā ir abu kļūda. Kopā piedzīvoti pirmie lēcieni, arī avārijas. Un, jā, – Jānim es stūri nedodu, lai gan arī viņš savulaik braucis Ziemas kausā. (Smejas.)

Stūrmaņa darbs nav viegls. Kā tu to raksturotu?

Tas nav vienkārši sēdēt blakus. Ir jābrauc iekšā nezināmajā. Stūrmanis uz ceļu neskatās – viņam tas ir jājūt, stenogramma jāzina no galvas. Un jābūt dzelzs nerviem, jo, lidojot pāri tramplīnam, tālāk ceļu neredz un nosēšanās būs tāda, kādu lēcienu esmu izpildījis.

Kā tiksiet līdz Madeirai?

Patlaban mums palikušas trīs stundas līdz izbraukšanai no Kuldīgas (saruna notiek 11. novembrī – red.). Braucam ar piekabi uz prāmi Liepājā, tālāk uz Lisabonu. Mašīnu vedu pats, stūrmanis uz Madeiru lidos. Līdzi mums vēl būs mehāniķis Lauris Kairišs, arī kuldīdznieks. Viņš šo mašīnu pazīst perfekti.

Vai skatītāji Latvijā varēs tam sekot līdzi?

Jā, rallijs būs redzams tiešraidē. Informāciju ielikšu arī savā feisbuka kontā.

Atbildēt