11:07 - 26.11.2025
Katru gadu novembra pēdējā piektdienā notiek starptautiskā iepirkšanās akcija Melnā piektdiena, kad teju visos veikalos dažādas preces var iegādāties ar mazāku vai lielāku atlaidi. Tā cēlusies ASV, kur amerikāņi pēc Pateicības dienas Ziemassvētku gaidīšanas laika sākumu iezīmē ar dāvanu sagādi, meklējot tās par visizdevīgāko cenu. Pirmā reģistrētā Melnā piektdiena ASV notikusi 1869. gadā, kad šis termins attiecināts nevis uz iepirkšanos, bet gan finanšu krīzi – zelta tirgus sabrukumu. Vēl kāds interesants fakts no grāmatvedības. Agrāk, kad grāmatveži vēl rakstīja ar roku, sarkanā krāsa atskaitēs nozīmēja zaudējumus, bet melnā – peļņu. Pēc Pateicības dienas atskaitēs pārsvarā bija melna krāsa, un tirgotāji ātri vien saprata, ka šajās brīvdienās reklāmai un atlaidēm jābūt vēl labākām, lai ieinteresētu vēl vairāk klientu. Daudziem šī diena ienes vislielāko peļņu gadā. Aptaujāju cilvēkus Kuldīgas ielās, un citi secinājuši: šī diena ir vien liels mārketinga triks, jo, zinot preču cenu pirms lielās atlaides, akcijas dienā atlaide nemaz tik liela neizrādās. Pati esmu novērojusi, ka pārdevēji nereti steidz akcijas cenu uzlikt sarkanā krāsā, blakus norādot nepatiesi augstu sākuma cenu. Manuprāt, šāds triks iedarbojas uz tiem, kuri preču cenas nepārzina un lietu patieso vērtību neizanalizē. Vieglāk ir apdomāt, vai prece tik tiešām vajadzīga un cena ir izdevīga, ja noskati to jau laikus, bet tūlīt nenopērc. Cenu ir vieglāk pakontrolēt internetveikalos, tāpat tur var uzzināt atsauksmes no citiem pircējiem. Pērkot veikalā, nezināsi, cik labi kalpo konkrētie zābaki, tostarp preces izvērtēšanu var ietekmēt komunikablie pārdevēji. Arī man bijis gadījums, kad ieeju vien paskatīties, bet pārdevējs steidzas stāstīt par katru lietu, ir tik jauks un pretimnākošs, ka viņa attieksmes un iztērētā laika dēļ vien vairs nevaru neko nenopirkt. Arī tā ir mārketinga stratēģija.
Melnajā piektdienā iepērkoties internetā, brīžiem ir grūti kādas lētākas lietas groziņā neielikt, lai gan tās nav vajadzīgas. Taču liekas: pie reizes ar citām un ar atlaidi jau var. Jaunas paciņas saņemšana rada adrenalīnu, un pretoties ir grūti. Tomēr vienmēr pirms tam, kad nospiežu podziņu Pirkt, kādu stundu pagaidu. Pēc tam uz to jau skatos citādāk un bieži pusi lietu no sava groza izņemu.




Klāt iepirkšanās drudzis