09:05 - 12.02.2025

Par pasažieru rīcību lidojuma laikā dzirdēti un lasīti dažādi nostāsti, jo tur tāpat kā citās vietās ir tādi ļaudis, kuri prot uzvesties labi, un tādi, kas neprot un negrib.
Taču ir vismaz viena atšķirība starp neadekvātu uzvedību gaisa kuģī un, teiksim, uz ielas vai veikalā. No lidmašīnas daudzu kilometru augstumā neviens nevar tā vienkārši izkāpt. Un, protams, vēl svarīgāka ir drošība.
Saeima galīgajā lasījumā pieņēmusi likumu, ar kuru ratificē protokolu par grozījumiem Konvencijā par noziegumiem un dažām citām nelikumīgām darbībām, kas izdarītas gaisa kuģos. Nu pret pārkāpējiem varēs vērsties neatkarīgi no tā, kuras valsts gaisa telpā pārkāpums izdarīts, un šādus pasažierus sodīt lidmašīnas nosēšanās valstī. Līdz šim pie atbildības varēja saukt tikai par tiem pārkāpumiem, kas izdarīti Latvijas gaisa telpā.
Diemžēl starptautiskajos aviopārvadājumos audzis to gadījumu skaits, kad traucējošie pasažieri apdraud paša gaisa kuģa, cilvēku vai mantas drošību, kā arī atsakās izpildīt apkalpes norādes. Tā 2023. gadā airBaltic ziņojis par 600 pārkāpumiem, to skaitā alkohola reibumā, gan pret citiem pasažieriem, gan apkalpi, tās prasībām nepakļaujoties.
Bet tie, kas lido bieži, zina, ka ir daudz it kā sīkumu, kas jāievēro ne tik daudz drošības, cik savas un citu pasažieru labsajūtas dēļ. Tā teikt, nerakstītie likumi jeb pieklājības normas lidojuma laikā.
Piemēram, ir tikai godīgi roku balstos dalīties ar blakussēdētāju un sēdekli nenolaist tā, ka tas traucē pasažierim aizmugurē, īpaši jau ēdienreizes laikā. Skaļa, citus traucējoša čalošana (dažreiz visu lidojuma laiku!) liecina par mutīgo ceļotāju iedomām, ka gaisā atrodas viņi vien. Tāpat skaļa sarunāšanās pa telefonu, kamēr citi iekārtojas savās vietās vai tad, kad lidmašīna nolaidusies un visi gaida izkāpšanu, neliecina par pieklājīgu attieksmi pret citiem. Arī steiga uzreiz tikt pie somas un ātrāk tikt ārā no lidmašīnas var būt kaitinoša, turklāt bieži vien tāpat nekur ātrāk nevar nokļūt, jo visus līdz lidostai pēc tam aizvizina kopīgs autobuss. Pacietība ir labs tikums, taču nereti tieši lidojumos tā tiek piemirsta.
Un vēl daži labas uzvedības ABC piemēri no higiēnas viedokļa. Ir vilinoši lidojuma laikā novilkt apavus, taču pārpildīta lidmašīna nav personīgā telpa. Tāpat stipri smaržojošu kosmētiku pirms lidojuma labāk nelietot. Zinot, ka ēdiens lidmašīnā ir dārgs, citi pasažieri ņem līdzi savu pārtiku, taču būtu labi saprast, vai tai nav spēcīga smarža, kas ātri izplatās pa salonu un daudziem var lidojumu sabojāt.
Kāds ir vislabākais pasažieris? Kā nesen lasīju kāda kunga ierakstā sociālajos medijos, tas esot tāds kā viņš. Proti, ātri novieto somu un iekārtojas savā vietā. Nepļāpā un blakussēdētāju netraucē ar biežu celšanos kājās. „Es vienkārši iekāpju lidmašīnā un… pazūdu.”
Arī debesīs pieklājīgi