08:39 - 08.02.2025

Apģērbu veikals Triko Kuldīgā atrodas Liepājas ielā, un tā īpašniecei DAGNIJAI VITEI ir trīs pamatvērtības, kā apģērbu tirgot: lai tas būtu ražots Eiropas Savienībā, lai būtu kvalitāte un dabīgs materiāls.




„3. februārī apritēja 16. gads – mazā pilngadība (smejas). Uzņēmumu Kaspars M.D. kopā ar vīru Modri nodibinājām 2009. gadā un veikalā Triko tirgojam Igaunijā un Polijā ražotus apģērbus,” skaidro Dagnija.
Kāds šis laiks ir bijis?
Godīgi varu pateikt – dažāds, pārdzīvoti arī ļoti grūti brīži. Daudz kas ir mainījies. Vairākas firmas, ar kurām sadarbojāmies, ir likvidētas. Man bija jāmeklē jauni partneri. Sadarbību sākām ar vairākām igauņu firmām, braucām precēm pakaļ, bet trīs firmu vairs nav – palicis tikai viens tekstila ražošanas uzņēmums. Sadarbība bija arī ar vairākiem latviešu uzņēmumiem. Diemžēl arī no tiem vairāki vairs nestrādā.
Kur atrodat jaunus ražotājus?
Meklēju internetā. Man ļoti svarīgi, lai uzņēmums piedāvā kvalitatīvus ražojumus. Igauņu vietā veiksmīgi atradām poļu firmu Wadima. Sazinājos ar pārstāvi Latvijā, un viņš preces atved līdz Rīgai. Pēc tām uz galvaspilsētu braucu pakaļ pati. Mums sadarbība ir jau desmit gadus.
Izvēlos, tā teikt, nevis tirgus preci, bet gan augstākas klases un tādu, lai būtu no kokvilnas. Lai uzņēmums pats ražo audumu, šuj un izplata. Šai firmai daudz veikalu ir Polijā, to ļoti iecienījuši arī lietuvieši. Kad tūristi no Lietuvas atbrauc uz Kuldīgu, nāk uz Triko, jo jau zina, ka arī šeit var iegādāties šīs poļu preces. Lietuvieši saka: pie manis esot lētāk.
Vai meklējat vēl citus ražotājus?
Šīs trikotāžas veļas kvalitāte mani apmierina, tāpēc neko citu nemeklēju, jo labāku, šķiet, neatradīšu. Agrāk bija sadarbība ar kādu Latvijas firmu, kas tādu produkciju ražoja, bet diemžēl tās vairs nav. Vēl ir sadarbība ar kādu Igaunijas uzņēmumu.
Kas savulaik pamudināja veikalu atvērt?
Toreiz bankrotēja GE Money Bank Kuldīgas filiāle, kurā es strādāju. Biju dekrēta atvaļinājumā, pēc tam jādomā, ko darīt tālāk. Kuldīgā tika atvērts igauņu veikals Selver. Cilvēki tajā meklēja Igaunijā ražoto veļu, bet to tur nepiedāvāja. Sapratu, ka jāmēģina šajā jomā. Telpas lielveikalā nomāju, un aizgāja labi. Taču sākums bija grūts.
Kādi būtu ieteikumi tiem, kuri vēlētos savu biznesu sākt?
Jāsāk tikai! Viegli nav – vajag naudu, jo preces jāiepērk. To neviens bez naudas nedos. Mums sākumā bija iekrājumi pašiem, tāpēc nekādu aizņēmumu nevajadzēja meklēt. Uz priekšu virzījāmies lēnām, soli pa solim. Ar gadiem jau apaug (smejas). Protams, bija arī kļūdas – bez tām nevar izaugt. Arī man gājis visādi: ir bijuši parādi valstij, piegādātājiem. Bet ar visu jātiek galā. Tas prasa nervus. Jābūt ļoti organizētai, viss jārēķina līdzi: ko, kā, cik, kāpēc.
Vai Liepājas jeb gājēju iela veikalam ir laba vieta?
Es tā neteiktu gan – šī nav tā labākā vieta. Centrs, Pilsētas laukums – tur ir kustība. Šeit, kur atrodamies netālu no Rātslaukuma, ziemā vispār ir liels klusums, brīžiem var saskaitīt uz vienas rokas pirkstiem, cik cilvēku veikalā ienāk. Bet viņi ir pieraduši un zina, kur nākt.
Kā vērtējat uzņēmējdarbības iespējas mazpilsētā?
Mazpilsētā ļoti grūti savu klientu loku iegūt un noturēt. Šeit iepirkties brauc cilvēki no Ventspils, no Talsiem. Lielākā rosība ir tūrisma sezonā. Arī tajās dienās, kad Kuldīgā ir kādi svētki, jūtam daudz vairāk pircēju. Tirdzniecību ietekmē arī Krievijas karš Ukrainā. Mainījušies pircēju paradumi: viņi piesardzīgi izvērtē katru pirkumu. Vai to vajag? Vai var iztikt? Konkurence mazpilsētā ir, bet es uz to neiespringstu un ne ar vienu nekonkurēju, jo tāds apģērbu piedāvājums ir tikai manā veikalā. Gandarījums ir tajos brīžos, kad cilvēks no veikala aiziet apmierināts, jo kāroto preci ir iegādājies. Reizēm pircēji grib parunāties. Ir tādi, kas stāsta visu, kā iet pašam, bērniem vai mazbērniem, – izstāsta visu dzīvi. Citreiz ir raizes par sadzīviskām lietām. Brīžiem jāstrādā arī kā psihologam.
Vai darbojaties arī sociālajās vietnēs – stāstāt tur par precēm veikalā?
Godīgi sakot, šis ir smags jautājums. Man vispār nepatīk internets. Feisbukā veikalam ir konts, kurā reizēm ievietoju attēlus ar jaunākajām precēm. Es varu brīnīties par tiem cilvēkiem, kuri telefonā var sēdēt piecas sešas stundas dienā. Kā viņiem tam ir laiks? Man tāda nav!
Vai ieklausāties klientu vēlmēs?
Protams, ir svarīgi zināt, ko pircēji meklē. Man svarīga kvalitāte, un ķīniešu preces es netirgošu. Nu, labi, tās ir lētas. Bet mans uzskats: labāk nopērku dārgāku, bet labāku preci un valkāju to gadus piecus, nevis nopērku lētāku, kas izturēs varbūt līdz pirmajai mazgāšanas reizei.
Tuvojas pavasaris. Kādos apģērba toņos tas iekrāsosies?
Gribētos teikt: visās varavīksnes krāsās. Patiesībā neesmu ekstrakrāsu cienītāja. Man patīk klasiskās, piemēram, melnā, baltā, lai gan mīļākā ir sarkana. Ja runājam par tendencēm, pagājušogad aktuāla bija zaļā, un izskatās, ka tā būs arī šopavasar. Vēl populāra varētu būt violetā.
Vai veikalā strādājat viena?
Palīdze mani reizēm aizvieto, bet pārsvarā ar darbiem jātiek galā pašai. Pirms kovida pastāvīgā darbā bija pārdevēja. Ļoti priecājos, ka viņa atrada citu darbu, jo toreiz sākās pandēmija un veikals bija jāslēdz. Briesmīgs laiks. Labi, ka vīram bija tāds darbs, ka varēja strādāt attālināti un šo laiku varējām izdzīvot.
Vai redzat, ka bērni jūsu iesākto turpinās?
Grūti pateikt. Meita Liene ar ģimeni dzīvo Zviedrijā, un izskatās, ka viņa atpakaļ nebrauks. Pie meitas braucu uz Zviedriju, un viņa ar bērniem brauc arī uz Latviju. Abi mazbērni runā latviski. Meita teikusi, ka pēc ciemošanās Latvijā valoda bērniem uzlabojusies. Par to ļoti priecājos. Dēls Kaspars tehnikumā Ventspilī pirmo gadu mācās par datorsistēmu tehniķi. Dēlam patīk, un tas ir galvenais.
Vai palutināt sevi ar atvaļinājumu?
Jā (smejas). Vismaz nedēļu ļauju sev doties atvaļinājumā – tajā laikā mani aizvieto palīdze. Brīvdienās noteikti braucam uz siltajām zemēm. Esmu liela siltummīle – man ļoti patīk karstums, tāpēc visbiežāk kopā ar vīru lidojam uz Ēģipti vai Turciju. Tūlīt, 12. februārī, dosimies ceļojumā uz nedēļu. Daudz brīvā laika man nav. Pēc mājasdarbu apdarīšanas dodos pastaigā ar suni un vakarā paskatos kādu labu filmu.
Svarīgākais – atrast savu klientu loku