09:00 - 31.07.2023
Etide Botanicals ir jauns, Kuldīgā radīts dabīgās kosmētikas zīmols, kas īsā laikā paspējis gūt gana atzinības gan no klientiem, gan nozares profesionāļiem. Divas no trim zīmola izveidotājām ir divas kuldīdznieces: Diāna Egle un Karlīne Egle.
Pastāstiet par sevi! Diāna: Es esmu dzimusi kuldīdzniece, mācījos Viļa Plūdoņa Kuldīgas ģimnāzijā. Tad aizbraucu uz Ameriku, pēc tam Šveicē studēju viesmīlību un uzņēmējdarbības vadību. Latvijā pāris gadu pastrādāju Rīgā savā nozarē un nolēmu atgriezties Kuldīgā – visu laiku vilka uz mājām. Nebija viena iemesla, kas pamudināja atgriezties. Man patīk šeit dzīvot – ir dabas tuvums, pilsēta, cilvēki.
Karlīne: Es esmu dzimusi un mācījusies Rīgā, pabeigusi mūzikas skolu. Kādreiz nodarbojos ar autosportu. Rīgā apguvu tūrisma uzņēmējdarbību. Daudz vajadzēja ceļot, un man šķita, ka es droši vien dzīvošu ārzemēs. Bet tad iepazinos ar Tomu no Kuldīgas – tā nonācu šeit. Biju tipiska rīdziniece: man šķita, ka dzīvošu tikai Rīgā uz bruģa un nekur citur, bet iepazinos ar nākamo vīru, sāku uz Kuldīgu braukt vairāk. Pirmie gadi bija grūtāki, bet šobrīd saprotu, ka Rīgā atgriezties vairs negribētu, vismaz tuvākajos gados noteikti ne.
Kas bija mazpilsētas negaidītā priekšrocība?
Karlīne: Plānošana – te viss ir rokas stiepiena attālumā, nav jāpavada stundas mašīnā vai sabiedriskajā transportā. Ir liela laika ekonomija.
Kā radās doma radīt kosmētiku?
Diāna: Nu jau man tas laika nogrieznis saplūdis kopā… Dzīvojot Kuldīgā, esot dabas tuvumā, radās interese par dabīgo kosmētiku, Karlīnei – par ēteriskajām eļļām. Es sāku mājās virtuvē taisīt krēmus un eksperimentēju. Pieteicos online (tiešsaistes) kursiem. Tas mani aizrāva, bet nekad nedomāju, ka tas izaugs par kaut ko vairāk. Tas bija tik daudz, cik kaut ko uztaisīt paziņām, uzdāvināt. Tomēr nolēmām iestāties biznesa inkubatora pirmsinkubācijas programmā.
Karlīne: Tajā tiek strādāts ar ideju – vai tā var augt. Iestājāmies katra ar savu.
Diāna: Beidzās pirmsinkubācijas periods, un tā doma nepazuda. Tuvojās iestāšanās biznesa inkubatorā – apvienojāmies un uzmeklējām trešo partneri un kolēģi Alīnu, kurai ir interese par smaržām un kura dzīvo Rīgā. Tā lēnām sākām.
Karlīne: Pirmos divus gadus bija tikai izstrāde – tirdzniecība vēl nesākās. To sākām tikai pagājušā gada novembrī. Man par dabīgo kosmētiku radās interese, gaidot bērniņu, – līdzīgi kā daudzām māmiņām. Un tā nepazuda. Gribējās taisīt smaržas no ēteriskajām eļļām. Tagad mēs savus ražojumus ar tām aromatizējam.
Diāna: Apvienojām abas puses.
Kāpēc uzņēmumā vajadzēja trešo cilvēku?
Diāna: Ar Alīnu (modes ilustratori – red.) pirmā saruna notika par viņas vizuālo un dizaina skatījumu. Tad uzzinājām, ka arī viņai ir liela interese par aromātiem. Pagājušogad Alīna divus mēnešus Ņujorkā mācījās smaržu jaukšanu. Viņas iesaiste ļoti noder.
Karlīne: Gandrīz visos procesos esam iesaistītas līdzīgi, kamēr esam mazs uzņēmums. Ar formulu radīšanu palīdz ķīmiķe. Pašas pētām izejvielas – kas ko nodrošina.
Diāna: Smaržu kompozīcijas ir pilnīgi mūsu pašu taisītas.
Cik liela ir komanda?
Karlīne: Esam mēs trīs, un mums ir ķīmiķe, ar kuru tālāk ejam uz ražotni.
Kā ķīmiķi atradāt?
Diāna: Ļoti ilgi meklējām. Sākām sazināties ar firmām, kas piegādā izejvielas, un viens piegādātājs ieteica Valentīnu – mūsu pašreizējo ķīmiķi. Viņai ir ļoti liela pieredze.
Kādi ir ikdienas pienākumi?
Diāna: Galvenais ir meklēt pārdošanas kanālus, esam arī jaunu ražojumu izstrādes stadijā. Vasarās ir darbs mūsu pop-up veikalā (uz laiku – red.).
Kādi darbam ģimenes uzņēmumā ir plusi vai mīnusi? (Karlīnes vīrs ir Diānas brālis Toms Egle – red.)
Diāna: Es pat nezinu, vai uz mums tas attiecas, bet varbūt – regulāri satiekoties ārpus darba laika, sarunas bieži vien ir par darbu. Tas ir vienīgais mīnuss, ko varu saskatīt.
Karlīne: Pluss – paveiktais paliek sev, savējiem. Ģimenes loceklis – tas ir citādi nekā vienkārši partneris. Tad ir drošības sajūta. Vairāk to darām sev. Veidojas stabils pamats.
Pastāstiet par ražojumu ceļu!
Diāna: Sākotnēji nebija uzstādījuma, ka sejas kopšanas līdzekļus netaisīsim, bet nolēmām sākt tomēr ar ķermeni. Cilvēki droši vien vairāk uzticētos jauna zīmola ķermeņa, nevis sejas produktiem. Tā nolēmām taisīt ziepes un krēmus. Pēc tam sākās eksperimentēšana ar formulām. Ķīmiķei pasakām, kādas īpašības un iedarbību vēlamies. Viņa norāda – to visu var apvienot vai ne. Mūsu ziepes ir īpašas ar to, ka arī pēc roku noskalošanas tās turpina ādu mitrināt un barot. Kad vēlamā bāze iegūta, pēdējais posms ir aromātu jaukšana.
Cik ilgi ražojums top?
Karlīne: Vienam ražošana, nerēķinot izstrādi, ilgst dienu.
Vai produkciju eksportējat, vai tā paredzēta tikai vietējam tirgum?
Karlīne: Radījām vairāk ar domu par eksportu, jo cena nav zema, bet sastāvs to izlīdzina. Taču gribētos būt arī vietējā tirgū.
Diāna: Esam tik jauni, ka vēl tikai mēģinām kļūt pazīstami Latvijā, bet pirmie soļi jau sperti. Ārvalstu konkursos esam sasnieguši labus rezultātus un ieguvuši apbalvojumus. Nupat britu modes žurnālā Vogue bija publikācija par mūsu krēmu.
Uz kurām valstīm eksportēsiet?
Diāna: Primāri mēs skatītos uz kaimiņiem – uz Igauniju, varbūt Skandināviju. Pēc tam uz Rietumeiropu.
Kas izvēlas preces konkursiem?
Karlīne: Mēs. Dalībai ir lielas izmaksas. Katram konkursam izvēlamies atbilstošāko.
Diāna: Uz pirmajiem nosūtījām tobrīd pirktākās.
Ja būtu jāizceļ viens ražojums, kurš tas būtu, un kāpēc?
Karlīne: Man tas mainās atkarībā no sezonas un garastāvokļa, jo aromāti ir dažādi. Es mūsu krēmus smērēju arī uz sejas. Formula paredzēta ķermenim, bet sastāvā ir ļoti labas augu eļļas, kas palīdz ādu atjaunot.
Diāna: Intensīvais ķermeņa krēms un kopjošās, barojošās roku ziepes, jo man ir ļoti sausa roku āda. Tie ir mani favorīti gan pēc iedarbības veida, gan aromāta.
Kādus kosmētikas uzņēmumus apbrīnojat?
Diāna: Aesop – unikāls, ļoti atšķirīgs no konkurentiem, man ļoti patīk viņu veikali. Vēl man patīk Grown Alchemist.
Kādas bijušas lielākās grūtības?
Diāna: Kosmētikas industrija ir piesātināta – ārkārtīgi daudz produktu un konkurentu. Ļoti jācenšas, lai tiktu pamanīts.
Karlīne: Jāatrod sava īpašā lieta, lai uz pārējo fona izceltos.
Kas ir jūsu īpašā lieta?
Karlīne: Pamatdoma ir tā, ka pilsēta satiekas ar laukiem. Tas ir apvienojums, kas virzās cauri mūsu zīmolam.
Diāna: Manuprāt, produkti ir visaptveroši, sensori izbaudāmi: kā tie uzklājas, kāda ir iedarbība. Arī iepakojuma dizains, manuprāt, ir plauktā pamanāms.
Kāds bija labākais padoms, darbu sākot?
Diāna: Viens ieteikums prātā nenāk, galvenokārt dzirdējām teikumu: „Jūs nu gan esat drosmīgas!” (Smejas.) Piesātinātā kosmētikas tirgus dēļ.
Ko uzskatāt par lielāko veiksmi?
Diāna: Tas varbūt ir sīkums, bet tas, ka klienti atgriežas un pirkumi ir atkārtoti. Tā ir lielākā uzslava, kāda var būt, – ka cilvēks pamēģina un viņam patīk.
Kur savu produkciju tirgojat?
Diāna: Rīgā tādās vietās kā Better Bread, Kalve Coffee, Lavandas, Zuzeum. Tikko pirmo reizi pasūtīja dabīgās kosmētikas veikals Wellners nišas aromātu veikalam Musk Us. To var iepazīt Alīnas studijā Rīgā. Mums ir arī internetveikals www.etidebotanicals.com. Kuldīgā preces ir veikaliņā Kuuld, restorānā Kopa Taste, nedēļas nogalēs esam savā vasaras pop-up veikalā Kaļķu ielā 14.
Kā var aromātu pārdot internetā?
Diāna: Uz roku krēma nav rakstīts vienkārši laims un ingvers, tam pievienoti apzīmējumi warm, spicy, citrus*, tā mēģinot aprakstīt aromātu tūbiņā. Bet, jā, tas ir izaicinājums – smaržu pārdot internetā.
Karlīne: Nepazīstamam zīmolam grūtāk. Tāpēc arī vēlamies vairāk būt fiziskajās tirdzniecības vietās, lai cilvēki var pamēģināt.
Kas ļauj brīvajā laikā atpūsties?
Diāna: Daba. Tiešām. Izklausās varbūt klišejiski, bet man patīk būt mežā vai pie ūdens klusumā. Pastaigāties vai sportot.
Karlīne: Jā, man arī laikam daba. Un pastaigas vienatnē ļoti uzlādē – tad varu būt ar sevi.
Kas iedvesmo radīt ko jaunu?
Karlīne: Tas, ka cilvēki novērtē, saka labus vārdus un pie mums atgriežas. Tas, ka notiek attīstība. Priecīgās sejas tad, kad kādu kautrīgāku vai kūtrāku ir izdevies ieinteresēt mūsu ražojumus pamēģināt un viņam tie iepatikušies.
* No angļu valodas – silts; pikants; citrusaugļu
___________________________
APBALVOJUMI
• Konkursa Pure Beauty Awards 2023 finālā – mitrinošas ķermeņa ziepes.
• Konkursā The Free From Skincare Awards 2023:
• zīmolu kategorijā – bronza,
• roku, nagu un kāju kopšanas līdzekļu kategorijā – zelts roku krēmam,
• visu kategoriju ražojumu finālists – roku krēms.
Dabu un pilsētu savieno kosmētikā