Sestdiena, 21. decembris
Vārda dienas: Toms,  Tomass,  Saulcerīte

Lasīt rosinās ar neparastu paņēmienu

Raksta autors: Lāsmas Veigeltes teksts un foto

08:34 - 03.02.2024

Kcv Lasītplaukts
Kuldīgas Centra vidusskolas direktors Krists Felš-Milbergs un latviešu valodas skolotājas Ilze Roberta un Madara Maija Mančinska vestibilā atklāj grāmatu plauktu Paņem, izlasi, noliec, ar kuru lasīšanā cer ieinteresēt 4.–6. klases bērnus.

Lai veicinātu 4.–6. klases lasītprasmi, Kuldīgas Centra vidusskolas vestibilā iekārtots plaukts Paņem, izlasi, noliec, kurā skolēni aicināti izvēlēties grāmatu, izlasīt to un atkal nolikt atpakaļ. Taps arī grāmatu videoreklāmas.

Tā ir latviešu valodas skolotāju Ilzes Robertas un Madaras Maijas Mančinskas ideja, kas, metot dažādus līkumus, beidzot īstenojusies. I.Roberta uzskata, ka 4.–6. klase vēl ir tas vecumposms, kad par lasīšanu var radīt patiesu interesi. Atklājot iecerēto, viņa stāsta: „Pēdējā laikā ļoti daudz runā par bērnu slikto lasītprasmi. Visu vasaru, ravējot dārzu, par to domāju. Vecāko klašu skolēni vai nu lasa, vai nelasa – visdrīzāk ne. Bet 4.–6. klases bērnus vēl varam rosināt. Skaidrs, ka to vajag darīt ar neparastiem paņēmieniem. Man radās ideja, ka tā varētu būt videoklipu sērija, ko ievietojam skolas mājaslapā. Skolēniem patīk popularitāte – popularizējot sevi, viņi popularizēs izlasītās grāmatas.”

Tā kā ar vidējā vecumposma skolēniem strādā skolotāja M.M.Mančinska, viņa būs idejas galvenā realizētāja. „Katru nedēļu līdz mācību gada beigām kāda šī posma klase būs atbildīga par plaukta piepildīšanu. Skolēni nesīs grāmatas un filmēs reklāmvideo, kas tiks publicēti mājaslapā. Tā par plauktā atrodamo varēs uzzināt citi, un varbūt kādu tas pamudinās lasīt,” cerīga ir skolotāja. Papildu motivācijai iecerēts likt klāt punktus pie vērtējuma literatūrā.

Cauri ārpusklases lasīšanas viļņiem kopā ar I.Robertu cīnījusies 11. klases skolniece Zane Vizbule-Martinsena: „Es piespiedu sevi lasīt. Sākumā bija diezgan grūti. Esmu bijusi tādā pašā pozīcijā kā jaunākie skolēni, kuri paskatās uz grāmatas lappušu skaitu un nobīstas. Bet iesaku sevi piespiest, jo lasīšana mani ir attīstījusi, esmu guvusi sev svarīgas atziņas.” I.Robertai Zane drosmīgi apsolīja, ka vēl kādu grāmatu izlasīs arī tad, ja viņai to neliks.

Lasāmplaukta atklāšanas brīdī direktors Krists Felš-Milbergs sacīja: „Citējot savu vecotēvu, gribu teikt, ka jāsāk no mazotnes, arī lasīt, un noteikti jāturpina pieaugušo vecumā.” Viņš atbalsta pedagogu labās idejas un priecājas, ka beidzot valstī runā par vienu no izglītības zemūdens akmeņiem – lasītprasmi. Direktors cer, ka grāmatplaukts nevis krās putekļus, bet būs vieta grāmatu apmaiņai. To palīdzējis darināt dizaina un tehnoloģiju skolotājs Toms Fogels.

Atbildēt