14:15 - 20.01.2023
Skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) pasākumā Cits bazārs Kuldīgas veikalā Rimi jaunieši no mūsu skolām, kā arī Liepājas, Saldus, Tukuma, Rīgas un Valmieras rādīja savas biznesa idejas un dažādus ražojumus, ko varēja iegādāties.
Preču klāsts bija ļoti plašs: dažādi našķi, bižutērija, parfimērija, koka izstrādājumi no otrreizēja materiāla, adījumi, apzīmēti auduma maisiņi, termotrauki u.c. Tāpat jaunieši ikvienam saistoši izstāstīja gan sava ražojuma ideju, gan lietojumu. Piedāvājumu vērtēja žūrija, kurā bija dažādu nozaru uzņēmēji.
Kuldīgas Centra vidusskola (KCV) saņēma atzinību divās kategorijās: uzņēmums Treasure par labāko pārdošanas stendu (tirgo bižutēriju) un LabDab kā sociāli atbildīgs uzņēmums (ražo vieglus apavus vasarai). Par dalību Citā bazārā priecājās arī V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas topošo uzņēmēju komanda Kursa Woodworks – dažās stundās izpirkti teju visi viņu virtuves un interjera priekšmeti no kokapstrādes atgriezumiem vai dabā atrastiem materiāliem. Kuldīgas biznesa inkubatora vadītāja Līga Raituma uzslavēja jauniešu radošās idejas un uzņēmību darinātas interesantas un vajadzīgas lietas no dabiskiem materiāliem. „Jauniešiem ir arī labas pārdošanas prasmes, un ceru, ka viņi izaugs par īstiem uzņēmējiem.”
Rīgas Valsts ģimnāzijas uzņēmums Inkes piedāvāja metāla rakstāmpiederumus. Uzņēmuma direktors Krists Mejiers pastāstīja, ka tirgus izpētes nolūkos ir būts vairākos šādos reģionālajos pasākumos: var gan parādīt savus ražojums, gan uzzināt klientu vēlmes un citu jauniešu pieredzi. Pircēji ieinteresēti aplūkoja Druvas vidusskolas SMU Elevate Lunch termosus, kuros ēdienu var uzsildīt ārpus mājas. Klāvs Zabarovskis atzina, ka pircēju interese ir liela, daudzi novērtē atzinīgi, diemžēl pirktspēja maza. Vairāki jaunie uzņēmēji atbraukuši no Valmieras: ar saldumiem, dabiskām parfimērijas eļļām, pludmales, sporta un pārgājienu inventāru. Valmieriešiem Kuldīgā patīk. Tirdziņš gan varējis būt lielāks – tā viņi sprieda, salīdzinot ar pieredzi Citā bazārā Rīgā.
Turpretī KCV meitenes secina, ka viņu adījumiem un auduma maisiņiem noiets lielāks šeit nekā galvaspilsētā. Cilvēki ir atsaucīgāki: vienaldzīgi neiet garām un pat tad, ja neko neiegādājas, vismaz paslavē par uzņēmību. „Var jau būt, ka rīdziniekus vairāk uzrunā inovatīvas lietas, bet mums ir praktiskas. Un savējos jau vienmēr atbalsta,” atzina Samanta Zīberga un Denīze Solomahina.
Cita bazāra rīkotāja – organizācijas Junior Achievement Latvia – pārstāve, skolotāja Laura Zariņa secina, ka pasākums Kuldīgā kopumā izdevies, ņemot vērā, ka pandēmijas laikā bijusi dīkstāve un cilvēki kļuvuši pasīvi. Sākumā pieteikušies 25 uzņēmumi, daži nav ieradušies, tostarp pārstāvju slimības dēļ: „Tomēr jauniešiem tā ir laba iespēja demonstrēt zināšanas un prasmes.”
Interesantas lietas Citā bazārā