Piektdiena, 27. decembris
Vārda dienas: Dainuvīte,  Gija,  Megija

Cenas? Cenas!

Raksta autors: Daiga Bitiniece

11:51 - 13.11.2024

Partika
Foto: freepik.com

Novembra otrajā pusē pēc ekonomikas ministra Viktora Valaiņa iniciatīvas valdošā koalīcija turpinās diskutēt par pārtikas preču cenu samazināšanu.

Ministram ir vairāki mērķi. Galvenais esot panākt to, lai iedzīvotājiem nav jāpārmaksā par pašām nepieciešamākajām precēm. Arī to, lai novērstu atšķirīgu cenu vietējai un importētajai pārtikai, jo tas veicinātu vietējo preču īpatsvara pieaugumu. Ministrs arī izpētījis, ka pārtikas piegādes dalībnieku attiecības nav līdzsvarotas un ražotājiem preces nereti jāpārdod neatbilstoši lēti vai pat zem pašizmaksas. Mērķim par pamatu kalpo ministrijas apkopotie dati, piemēram, tajās ģimenēs, kurās ienākumi uz vienu cilvēku ir 236 eiro, pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem tiek tērēts ap 30%.

Tātad ministrs domā, ka precēm ikdienas pārtikas grozā būtu vajadzīgs uzcenojuma slieksnis. Un tirgotājam katrā preču kategorijā vismaz vienam sava veikalu tīkla produktam jānosaka zemākā cena tirgū. Tikšot ieviests digitālais cenu salīdzināšanas rīks, lai pircējiem būtu informācija. Būšot arī aizliegts nepārdoto pārtiku iznīcināt, bet varēs ziedot vai pārdot par pazeminātu cenu.

Tas, ka cenas Latvijā skrien augšup milzīgā tempā un ka arvien vairāk cilvēku spiesti no kārotās vai agrāk nopērkamās preces atteikties, ir nenoliedzams fakts. Vēl labu preci nevajadzētu arī iznīcināt, un digitālais rīks noderētu. Bet cenu noteikt no augšas, administratīvi – cik tas nopietni? Vai cenu kontrole nabadzību mazinātu? Tā drīzāk var radīt tikai lielāku uzcenojumu citām precēm.

Uzņēmējs Normunds Bergs vietnē X ierakstījis: „Es esmu pietiekami vecs, lai atcerētos – ja valsts sāk jaukties tirgus cenās ar administratīvām metodēm, tas noved tikai pie deficīta.” Viņaprāt, valsts var palīdzēt, radot konkurenci, mazinot birokrātiju, veicinot ražotāju veikalus un kooperāciju. Bet ekonomists Pēteris Strautiņš atzīst: „Pārtikas cenu kāpumā šogad ir saskatāma tirgotāju ietekme. Taču nevarētu teikt, ka ražotāji būtu dāsni dalījušies ar enerģijas, arī iepakojuma, transporta un citu izmaksu krituma sniegtajiem ietaupījumiem.”

Atbildēt