Sestdiena, 26. aprīlis
Vārda dienas: Alīna,  Sandris,  Rūsiņš

Jaunums – elektromobilis mācībām

Raksta autors: Jēkaba Aleksandra Krūmiņa teksts un foto

08:29 - 26.04.2025

Img 4051
Elektroauto, ko savai autoskolai izvēlējies uzņēmējs Modris Vite, ir 2019. gada Hyundai Kona Electric.

Modra autoskola ir Kuldīgā vienīgā, kas braukšanai ar automātisko pārnesumkārbu piedāvā elektromobili. „Man liekas, ka pat visā Kurzemē citur nav,” saka valdes priekšsēdis Modris Vite un atklāj, ka tādu noskatījis jau kādu laiku. „Gribēju pamēģināt. Personīgām vajadzībām nopirku pagājušajā vasarā. Pamēģināju gan rudenī, gan ziemā. Ļoti iepatikās! Citādu vairs nemaz negribētu. Jau startā domāju, ka to varētu lietot arī apmācībai.”

Modris atzīst: „Braukt ar elektroauto man ļoti patīk – ar benzīnu vai dīzeli vairs negribu. Ar to pašu braucu savām vajadzībām. Man cilvēki ir prasījuši, vai elektromobilim vajag atsevišķas tiesības, bet tas ir tas pats automāts. Cik tālu var nobraukt ar vienu uzlādi, tas atkarīgs no laikapstākļiem un braukšanas stila. Vasarā, kad ir silti, var pat 440 kilometru. Tāds attālums ir pietiekams, lai aizbrauktu uz mācībām Talsos vai Ventspilī. Ja kādreiz nepietiktu, šajās pilsētās to var uzlādēt, un tas notiek ātri.”

PUBLISKI – ĀTRI, MĀJĀS – LĒNI

Cik ilgi elektroauto jāuzlādē, tas atkarīgs no tā, cik daudz ir izlādējies: „Aizbraucām ar sievu uz Rīgu. Aizlidojām ceļojumā, un mašīna tur nedēļu stāvēja nebraukta. It kā varējām tikt atpakaļ uz Kuldīgu bez lādēšanas, bet negribējās riskēt. Uzlādēju degvielas uzpildes stacijā Circle K, izdzērām turpat kafiju, apēdām brokastu maizīti un mierīgi varējām braukt mājās. Mājās tas notiek lēni – vajag aptuveni septiņas stundas, lai uzlādētu gandrīz no nulles. Bet ārpus mājām lādēju reti – ātrā lādēšana publiskajos punktos ilgtermiņā nenāk mašīnai par labu.”

PIEPRASĪJUMS NAV LIELS

Aptuveni mēnesi šis transporta līdzeklis ir viena no mācību automašīnām: „Ar to mācās braukt divas meitenes. Viņām ļoti patīk, un viņas ir apmierinātas. Lielākā daļa gan tiesības kārto ar mehānisko ātrumkārbu.” Autoskolai jau bijusi mašīna ar automātisko kārbu – Audi A4 ar iekšdedzes motoru, bet tai nav bijis pieprasījuma: „Nācās pārdot, un kādu laiku mašīnas ar automātisko kārbu nebija, bet tagad ir.”

Tagad šāda pārnesumkārba ir populāra, un faktiski visas jaunās mašīnas esot ar t.s. automātu. „Cilvēki arī ikdienā izvēlas auto ar šādu kārbu, tāpēc vairāk parādās tie, kas grib mācīties braukt. Vienalga tādu vēl ir maz, jo, ja tiesības noliek ar automātisko kārbu, tad ar mehānisko nedrīkst braukt. Bet, ja tiesības iegūst ar mehānisko, tad var braukt ar abām. Meitenes, kas mācās ar automātisko kārbu, ir jaunas. Viņām mehāniskā nepatīk – tur ir pārslēgšana un ņemšanās. Automāts vislabāk noder pilsētā: ja brauc pa šoseju, tad ir vienalga.”

BŪS ARVIEN VAIRĀK

M.Vite skaidro: „Sertificētais meistars, kas mācību automašīnās ierīko papildu pedāļus, saka – Rīgā tādu elektrisko auto jau ir diezgan daudz. Lai gan mums te ir pirmajiem, Kurzemē tie noteikti vēl parādīsies.” Ceļu satiksmes drošības direkcijas gala eksāmenā Talsos un Ventspilī elektroauto vēl nav pieejami. M.Vite saka: lai gan elektrības un iekšdedzes dzinēju automašīnu parametri atšķiras, nevajadzētu būt problēmām no mācību auto pāriet uz citu.

Atbildēt