Ceturtdiena, 16. janvāris
Vārda dienas: Lidija,  Lida

„Teoriju uzreiz lieku kopā ar praksi”

Raksta autors: Jēkabs Aleksandrs Krūmiņš, Esteres Jēkabsones arhīva foto

08:00 - 24.03.2024

1
Estere Jēkabsone ar kolēģēm Agnesi Krepšu un Megiju Lileiko veikala Lidl atklāšanā Rīgā, Sporta ielā.

„Studijas ir ārkārtīgi interesantas, jo mācos to, kas man patīk. Un darbs veikalu tīklā man patīk tāpēc, ka studēju to, kā strādā lieli, starptautiski uzņēmumi, un tādā jau strādāju,” saka kuldīdzniece ESTERE JĒKABSONE (23). Banku augstskolas 4. kursā viņa apgūst biznesa procesu vadību un strādā par asistenti veikalu tīkla Lidl birojā, personālvadības nodaļā, mācību un attīstības departamentā.

„Paldies Banku augstskolai, kas izveidojusi tādu lietu kā pilna laika vakara studijas. Mācos klātienē, bet lekcijas ir divu darbdienu vakaros un visu sestdienu. Tas nozīmē, ka pa dienu varu strādāt, bet vakaros un sestdienās mācos.”

E.Jēkabsone sāka studēt pēc Kuldīgas Centra vidusskolas absolvēšanas. „Pirmajā kursā sapratu, ka ir daudz brīva laika, tāpēc kādu pusgadu augstskolā arī strādāju studiju informācijas daļā, pēc tam Lidl. Augstskolā man māca, ko lielā uzņēmumā, kurā ir pārdošana vai ražošana, dara katra nodaļa, ko dara finansisti, grāmatveži, personālvadība, kā darbojas iepirkumi, loģistika un mārketings.”

GRIBĒJA APGŪT EKONOMIKU

„Ja mācies to, kas patīk, ir vieglāk, jo informācija ir interesējoša un noderīga. Man paveicies, ka lielākā daļa ir vieslektori – ļoti labi, zinoši speciālisti, kuri nāk uz augstskolu lasīt lekcijas. Studijas ir pavisam citādas, ja teoriju daudz mācāmies ar praktiskiem piemēriem, ejot cauri reāliem gadījumiem uzņēmumos.

Pamatskolas beigās sapratu, ka gribētu studēt ekonomiku. Manā ģimenē ir cilvēki, kas šajā jomā strādā. Pēc 11. klases sāku domāt, kur studēt. Bija bail, ka aiziešu uz tādu augstskolu vai tādu programmu, kas man nepatīk. Gāju cauri visam, ko Latvija ekonomikā piedāvā, un pēc visiem augstskolu un programmu aprakstiem sapratu, ka biznesa procesu vadība būtu man vispiemērotākā.”

AR INDIVIDUĀLU PIEEJU

„Vidusskolā un pamatskolā visu laiku mums teica, ka augstskolā ar studentiem neauklēsies. Es iestājos diezgan mazā augstskolā. Kursā bijām 27, tagad esam ap 20 studentu. Principā sēžu auditorijā kā klasē. Ja skaits ir tik mazs, pasniedzējs var puslīdz nodrošināt individuālu pieeju, jo viņam ir laiks atbildēt uz jautājumiem. Pasniedzēji ir pretimnākoši. Ja jāsalīdzina ar vidusskolu, tad augstskola man patīk daudz labāk. Mums ir moduļu sistēma – tas nozīmē, ka mācos divus līdz četrus studiju kursus reizē. Kad kurss beidzas, uzreiz ir eksāmens. Man nav tādas lietas kā sesijas. Tas procesu atvieglo, jo nav jādomā par astoņiem vai pat 11 studiju kursiem. Varu koncentrēties uz to, kas jāmācās šajā brīdī.

Pirmajā kursā piedalījos arī studentu pašpārvaldē, bet, kad sāc pilnas slodzes darbu un pilna laika studijas, ir grūti būt pašpārvaldē, jo sēdes parasti notiek darba vai mācību laikā. Diemžēl bez studijām neko citu augstskolā nedaru. Esmu bakalaura darba procesā. Esmu domājusi par maģistra studijām, bet nevēlos to uzreiz. Gribu vismaz gadu vai divus tikai pastrādāt un saprast, kur tieši studēt.”

BRĪVA LAIKA NAV DAUDZ

„Man ļoti patīk lasīt. Periodiski arī adu un tamborēju. Man patīk kārtīgi izdejoties zumbu. Man ir arī suns, par kuru rūpējos. Kaut kad atrodu brīdi atbraukt uz Kuldīgu pie vecākiem un draugiem, bet tur nedzīvoju jau ceturto gadu.”

HORIZONTĀLA UN VERTIKĀLA IZAUGSME

„Darbu uzņēmumā Lidl ieguvu, piesakoties darbam recepcijā. Pēc kādiem trim mēnešiem man piedāvāja pāriet uz mācību un attīstības komandu. Protams! Kāpēc lai to nepamēģinātu? Dzīvē jāizmēģina viss, ko tā piedāvā, citādi nevarēsi saprast, kas patīk, kas nepatīk, kas ir tavs aicinājums un kas nav. Kā jau lielā uzņēmumā izaugsme ir gan horizontāla, gan vertikāla. Neviens neaizliedz pāriet uz citām nodaļām un darīt to, ko iepriekš neesi darījis.

Mana komanda atbild par visu, kas saistīts ar darbinieku mācībām. Tās ir ne tikai obligātās, ko noteicis Ministru kabinets, piemēram, darba drošība, ugunsdrošība un minimālās higiēnas prasības, bet arī tādas, kas tiek piedāvātas, lai attīstītu darbinieku personīgās prasmes, lai viņi ne tikai būtu zinošāki, bet viņiem arī tiktu nodrošināta izaugsme. Mana komanda nodrošina mācības ofisa, noliktavas, veikala darbiniekiem. Organizējam jauno darbinieku sagaidīšanas dienas, kas ofisa darbiniekiem notiek reizi mēnesī, bet veikalu darbiniekiem divas reizes mēnesī. Kad noslēdz darba līgumu, viņi sāk strādāt ar to datumu, kad ir jauno darbinieku sagaidīšanas diena. Tajā dienā viņi brauc uz ofisu, kur es sagaidu. Ar kolēģiem pastāstām, kas kopumā ir Lidl, ko darām, un sniedzam dažādu noderīgu informāciju par uzņēmumu.

Kolektīvs ir interesants, diezgan jauns, ofisā esam daudzi. Esam virs 200 darbiniekiem, ir arī no citām valstīm, kas uz noteiktu vai nenoteiktu laiku atbraukuši strādāt. Iepazīstoties ar kolēģiem, varu iepazīt dažādas kultūras.”

JĀMĀCĀS SAVĀS INTERESĒS

„Katram jāstudē tieši tas, kas ir paša, nevis ģimenes, radu vai draugu interesēs. Tas man šķiet ļoti svarīgi, jo daudzi nezina, ko grib, tāpēc vienkārši paļaujas uz citu cilvēku viedokli. Jāsāk laikus domāt, ko vēlies, lai kārtīgi saprastu, vai tas tevi tiešām saista. Jāspēj arī izvēlēties augstskolu, un ir daudz iespēju, kā tās izzināt: atvērto durvju dienas, karjeras dienas un skolu izstādes. Izstādē Skola 2020 daudz laika pavadīju tieši pie Banku augstskolas stenda, uzdodot dažādus jautājumus. Pēc tam piedalījos augstskolas atvērto durvju dienās, kur varēju visu pārrunāt ar studiju programmas direktori, lai saprastu, vai tiešām vēlos te mācīties.”

Atbildēt