Trešdiena, 12. marts
Vārda dienas: Aija,  Aiva,  Aivis

Lielāks prieks mācīties fiziku

Raksta autors: Jēkaba Aleksandra Krūmiņa teksts un foto

08:23 - 06.02.2025

Img 9835
Izglītības uzņēmuma Lielvārds fizikas mācību līdzekļu speciālists Andris Gribusts priecājas, ka Kuldīgas Centra vidusskolā ir tik zinoša fizikas skolotāja kā Ilze Klints un ka audzēkņi sagādātās ierīces liek lietā.

Kuldīgas Centra vidusskola ir viena no 20 Latvijas skolām, kas akciju sabiedrības Latvenergo un nodibinājuma Iespējamā misija konkursā ieguva mācību inventāru fizikas kabinetam un laboratorijai. Tas noderēs mehānikas un elektrības tēmu apguvei.

Skolotājas Ilzes Klints vadītajā fizikas stundā, 10.b klasei pievienojoties eksperimentā, ieguvumu apskatīja Ekonomikas ministrijas, Latvenergo un izglītības uzņēmuma Lielvārds pārstāvji. Arī viesi varēja darboties praktiski.

Kuldīgas Centra vidusskolā 10.–12. klasē šo mācību priekšmetu apgūst 122 skolēni. Kopš pērnā gada kurss Fizika II tiek piedāvāts arī citu Kuldīgas vidusskolu audzēkņiem.

Vieglāk saprot praktiski

10. klases skolnieces Petra Agnija Lasmane un Katrīna Vītoliņa stāsta, ka stundā ir uzdevums ar jaunajiem mehānikas komplektiem eksperimentēt, kā strādā spēka impulss: „Pārbaudām zināšanas, ko apguvām teorētiski. Mums liekas ļoti interesanti izmēģināt jauno tehniku un redzēt, kā iemācītais strādā. Praktiski vienmēr ir vieglāk saprast, tāpēc fizikas stundas mums tagad patīk labāk.”

Prasa laiku, bet ir pūļu vērts

Skolotāja I.Klints skaidro, ka uzdevums ir vērot, kā impulss no viena ķermeņa pāriet uz otru, kad notiek sadursme: „Vispirms eksperimentā tiek novērots, ka ķermeņi salīp kopā. Ja ķermenis vieglāks, tas kustas ātrāk, bet, ja tie ir salipuši kopā, masa kļūst lielāka un abi kustas lēnāk. Ar speciālu ierīci skolēni mēra, cik ātri ķermeņi kustas. Par impulsu esam mācījušies, rēķinājuši uzdevumus un nu zināšanas pārbaudām praktiski.

Man liekas ļoti jauki strādāt ar jauno tehniku – nav vairs jāstrādā ar tādām iekārtām, kas bijušas kopš skolas uzbūvēšanas un ir vecākas par mani. Kad skolēni vielu apgūst, tad modelē to prātā, bet, ja iemācīto paši izmēģina un redz, tas ir pilnīgi citādi. Protams, man kā skolotājai viss bija iepriekš jāizmēģina. Tas prasa laiku: katram eksperimentam jāvelta vismaz stunda, lai to sagatavotu. Šogad visus rīkus vēl neizmēģināsim – katru gadu mēģināšu dot kaut ko jaunu. Šīs pūles ir tā vērtas!”

Iededz kā gaismu

Skolas direktors Krists Felš-Milbergs stāsta: „Esam vieni no konkursa uzvarētājiem – apgādātas ir vairākas skolas. Nolēmām pieteikties, ja tāda iespēja ir. Fizikas skolotāja Ilze Klints ar laboranti lielāko smagumu iznesa uz saviem pleciem un skolu pieteica. Konkursā pieteicāmies ar konkrētu ierīču sarakstu, un tas tika apstiprināts. Uzņēmums Lielvārds tehniku piegādā.

Es ar smaidu saku, ka šī ir kā gaisma – Latvenergo iededz gaismu un dod skolotājiem rīkus, ar ko strādāt. Atceros sevi skolēna kurpēs, kad vienīgais eksperiments bija ar plastmasas maisiņu, cik lielu svaru tas spēj izturēt un cik tas elastīgs. Tagad paši redzam, cik lielas ir iespējas. Tas ir ieguvums skolotājiem, un arī jaunieši redz, kā tehnoloģijas var izmantot.”

Izsludina konkursu

Nodibinājuma Iespējamā misija projektu vadītāja Dana Kristiāna Skrupska stāsta, ka šis ir trešais gads, kad Latvenergo aicina organizāciju būt par galveno darītāju. „Ideja nāk no Latvenergo – tur saprot, ka fiziku vajag popularizēt, savukārt mēs to organizējam. Tā kā sadarbojamies ar skolām, zinām, kurus skolotājus uzrunāt. No Latvenergo nāk finansiālais atbalsts, vadlīnijas un redzējums, kā viņi vēlas skolas atbalstīt. Iepriekš gada laikā atbalstījām desmit skolas, šogad vienojāmies par 20. Mēs izsludinām konkursu, jāiesniedz pieteikuma anketa, ko skola jau dara ar to aprīkojumu, kas tai ir, kā skolotāji prot to izmantot un cik ir skolēnu. Ir arī papildu kritēriji: cik daudzi fiziku mācās padziļināti, vai skola piedalās konkursā Fizmix, ko organizē Latvenergo. Skolas tiek dalītas divās kategorijās: pamatskolās un vidusskolās, ģimnāzijās. Žūrija, kurā ir LatvenergoIespējamās misijas un fizikas skolotāju pārstāvji, pieteikumus izvērtē, un skolas uzvar pēc punktu sistēmas. Rīgā, Kurzemē, Zemgalē, Latgalē un Vidzemē katrā uzvar divas pamatskolas un divas vidusskolas. Kuldīgā šī ir vienīgā.

Paši neesam eksperti un nezinām, kas skolām jāpērk, tāpēc tiek izsludināts iepirkums. Lielvārds tajā uzvarēja kā piegādātājs.”

Skaitu vēlas divkāršot

Ekonomikas ministrijas valsts sekretāram Edmundam Valantim esot lepnums strādāt kopā ar Latvenergo: „Atbalsts skolām ir viens no lielākajiem priekiem, jo redzam praktisku labumu. Ir doma atbalstīt divreiz vairāk skolu, jo gribētāju ir vairāk, nekā spējam tām palīdzēt.”

Viss tiek likts lietā

Izglītības uzņēmuma Lielvārds fizikas mācību līdzekļu speciālists Andris Gribusts sacīja: „Redzējām ļoti labi organizētu fizikas stundu, kurā izmantots dinamikas komplekts, un skolēni ar to var strādāt pilnīgi patstāvīgi. Priecē tas, ka joprojām tiek lietoti arī pirms daudziem gadiem iegādātie datu uzkrājēji, gaismas vārti un citi sensori. Populārākās lietas bija elektrības komplekti, ko pirka arī citas Iespējamās misijas skolas. Šeit ir digitālais osciloskops* un vakuuma ierīces. Galvenais, ka viss tiek likts lietā. Ir patīkami iepazīties ar skolotāju Ilzi – ļoti zinoša. Prieks, ka skolēni praktiski strādā paši.”

Būs ieguldīts miljons

Izglītot bērnus un jauniešus un veicināt interesi par eksaktajiem mācību priekšmetiem ir viena no Latvenergo korporatīvās sociālās atbildības prioritātēm. Valdes priekšsēdis Mārtiņš Čakste stāsta: „Šāds projekts bija trīs gadus, un ceturto turpināsim pat vēl jaudīgāk. Mums svarīgi, lai process būtu caurspīdīgs. Iespējamā misija ir ar mums nesaistīts komersants, kas rīko atlasi un nodrošina to, lai viss būtu godīgi. Tomēr ir principi, pēc kuriem jāizvēlas, kuras skolas pie iekārtām tiks. 40 skolas esam apgādājuši par 660 000 eiro. Šogad ir plāns atvēlēt vēl 350 000 eiro. Gada beigās būsim ieguldījuši miljonu.

Trīs gadu laikā pirmo reizi atbraucu apskatīt, kā viss izskatās dzīvē. Šeit jaunā skola ir kolosāla – tā iedvesmo mācīties. Prieks, ka mūsu atbalsts nāk īstajā laikā. Nezinu, vai mūsdienu skolēni spēj to novērtēt. Tagad mācības ir daudz citādākas – pietuvinātas dzīvei, radošākas un brīvākas. Man gandrīz vai gribētos mācīties skolā vēlreiz.”

Konkursam varēja pieteikties ikviena Latvijas pamatskola, vidusskola un ģimnāzija, kuras dibinātāja ir valsts vai pašvaldība. Saņemti 60 pieteikumi. Par 260 000 eiro pilnveidotas 20 skolas. Tiek arī rīkotas skolotāju mācības, lai jaunās ierīces tiktu pilnvērtīgi izmantotas.

* Osciloskops – ar to novēro elektronisko signālu maiņu

Atbildēt