Sestdiena, 22. novembris
Vārda dienas: Aldis,  Alfons,  Aldris

Darbu sācis transports pēc pieprasījuma

Raksta autors: Amandas Gustovskas teksts un foto

09:19 - 22.11.2025

1.att
Maršrutā Kuldīga–Alsunga–Jūrkalne darbu sācis transports pēc pieprasījuma. Ar personīgo astoņu vietu mikroautobusu un vieglo automašīnu cilvēkus pie ārsta, uz skolu, darbu, veikalu, autobusu pieturu un citviet vedīs šoferis Normunds Lēmanis.

Alsungā 13. novembrī atklāts jauns pakalpojums iedzīvotājiem – transports pēc pieprasījuma, kas apvieno sabiedriskā transporta un taksometra priekšrocības. Šoferis Normunds Lēmanis katru dienu no 4.00 līdz 23.00 braucējus bez maksas vedīs no Alsungas uz Kuldīgu un Jūrkalni.

Kurzemē šis ir jauns transporta pakalpojums, kas ļauj ērti un bez maksas nokļūt tuvākajās apdzīvotajās vietās pēc individuāla pieprasījuma. Projektu ievieš Kurzemes plānošanas reģions. Braucieni tiks organizēti pēc pieprasījuma, un tos var pieteikt līdz iepriekšējās darbdienas 14.00, zvanot pa tālruni 26233322 vai piesakot lietotnē Freelway, ko var lejupielādēt viedtelefonā. Pakalpojumu var izmantot gan iedzīvotāji, gan viesi, kas uzturas Alsungā, Kuldīgā vai Jūrkalnē. Tas tiks izmēģināts arī Tukuma novada Vānē.

Pārbaudīs līdz vasarai

Stāsta Kurzemes plānošanas reģiona administrācijas vadītāja Evita Ozoliņa: „Sabiedriskais transports nav tik pieejams, cik mēs vēlētos. Arī nākotne nav rožaina, tāpēc visa komanda meklējam veidus, kā nodrošināt mobilitāti. Tas ir izmēģinājums līdz vasarai, lai izvērtētu lietderību un ietekmi uz iedzīvotāju ikdienu. Tāda pieredze būs vērtīga, nākotnē plānojot līdzīgu pieeju citviet. Aicinu iedzīvotājus šo iespēju izmantot un dalīties pieredzē, jo tieši no viņu atsauksmēm būs atkarīgs tas, kā varētu rīkoties turpmāk.”

Kuldīgas novada domes priekšsēde Inese Astaševska saka: „Priecājos, ka šim pakalpojumam izvēlēta Alsunga. Mobilitāte ir tā problēma, par kuru, tiekoties ar iedzīvotājiem ārpus pilsētām, dzirdam visvairāk. Cilvēki ir gatavi daudz kur iesaistīties, bet visiem nav iespējas tur nokļūt. Tas attiecas ne tikai uz senioriem, bet arī uz jauniem cilvēkiem. Ļoti iespējams, ka šis ir risinājums, un ceram to pierādīt. Vienlaikus tiek izmēģināta lietotne. Iedzīvotājiem būs teikšana, ko uzlabot un kas strādā labi.”

Ar lietotni un zvanu centru

Kurzemes plānošanas reģiona kartogrāfs un ģeogrāfiskās informācijas sistēmas speciālists Jānis Puga stāsta, ka lietotni Freelway izveidojis tāda paša nosaukuma zviedru uzņēmums: „Esmu viens no tiem, kas Latvijā cenšas to ieviest. Testējam, tulkojam latviešu valodā. Mūsu mērķauditorija ir arī seniori, kuriem ne vienmēr ir viedtelefoni, un tiek iesaistīts zvanu centrs.” Lietotnē var transportu pieteikt un tiešsaistē vērot, kā tas kursē. Pirmais brauciens no Kuldīgas uz Alsungu, to pārbaudot, notika 13. novembrī. „Pašreiz tā strādā labi, bet vairākas lietas mēneša laikā novērsām,” saka J.Puga.

Pirmie braucieni jau pieteikti

Ar astoņu vietu autobusiņu un vieglo automašīnu iedzīvotājus vedīs kuldīdznieks Normunds Lēmanis: „Autovadītāja tiesības man ir jau 45 gadus. Agrāk esmu bijis smago automašīnu šoferis, strādājis arī sabiedriskajā transportā. Pēdējais darbs bija vest bērnus ar skolas autobusu ceļā Kuldīga–Īvande–Ēdole. Mani uzrunāja Kurzemes plānošanas reģions, likās interesanti, un braukt man patīk. Vēl patīk tas, ka katra diena ir citāda: nezinu, kur braukšu, kas būs rīt. Tas mani iedvesmo strādāt – man patīk savējiem palīdzēt. Jau saņēmu pieteikumu rītdienai, ka vienu cilvēku no Alsungas vajag aizvest līdz Kuldīgas veikalam Mājai un dārzam un vēlāk noteiktā laikā atpakaļ uz Alsungu atvest no veikala Lidl. Abi transporta līdzekļi ir mani personīgie. Ja būs vajadzība, iesaistīšu otru sev zināmu šoferi.”

Apgūt lietotni Normundam nav bijis grūti: „Tai bija problēmas, bet meklējam labākos variantus. Es to pārskatu savā mobilajā telefonā. Iepriekš ar līdzīgu darbojies nebiju, bet nekas grūts tur nav – būs labi. Gaidīšu braucienu pieteikumus.”

Atbildēt