Sestdiena, 7. jūnijs
Vārda dienas: Gaida,  Arnis,  Arno

Kur likt emocijas, kas krājas?

Raksta autors: Inta Jansone

08:43 - 05.06.2025

Emoji Satisfaction Meter Small
Freepik.com

„Kad es sadusmojos, tad man jānomierinās. Es skaitu līdz desmit, es ieelpoju un izelpoju,” šādu vēstījumu par programmu Stop 4–7 atstājis kāds bērns, kurš tajā piedalījies. Rīcība, kas noder arī pieaugušajiem, – tāda bija mana pirmā doma.

Ir satraucoši, ka programma domāta tiem bērniem no četriem līdz septiņiem gadiem, kuriem jau ir uzvedības grūtības: viņi ir viegli aizkaitināmi, dusmīgi, pat agresīvi, zaudē savaldīšanos, ignorē noteikumus. Šķiet, ka šajā vecumā bērniem būtu jājūtas laimīgiem: jārotaļājas, jāpriecājas, jāizzina pasaule.

Par programmu Stop 4–7, ko Kuldīgas novada pašvaldība ievieš kopā ar Valsts kanceleju un Latvijas Kognitīvi biheiviorālās terapijas asociāciju, ar izglītības pārvaldes speciālisti Valdu Krauzi esam runājušas vairākkārt. Tā ir iespēja vecākiem, kuri vēlas bērna uzvedību ietekmēt un panākt to, lai attiecības būtu labas kā ģimenē, tā sabiedrībā. Mūsu novads programmu īsteno trīs gadus, un tajā piedalījušies 70 bērnu, viņu vecāki un pedagogi. Bet Latvijā kopš 2020. gada atbalstu saņēmuši vairāk nekā 1400 bērnu.

Kādi gan ir iemesli dusmām un agresijai tik agrīnā vecumā? Speciālisti norāda, ka iemesli ir vairāki. Piemēram, bērna nervu sistēma ir pārsātināta, jo viņš dzīvo vidē, kurā valda nepārtraukta informācijas plūsma. Stresa līmenis ir augsts, jo ir liela mācību slodze, mājās konflikti un daudzi nejūt, ka viņiem būtu droša vieta, kur emocijas izteikt, tāpēc stress krājas, līdz izpaužas kā dusmas vai agresija.

Programmas Stop 4–7 mērķis ir bērniem šādu uzvedību mazināt, reizē mācot arī vecākus un skolotājus. Notikušas desmit nodarbības, bērni apguvuši saskarsmes un emocionālās prasmes, to, kā problēmas risināt. Pētījumā par to, kādi ir rezultāti, secināts: ir novērots, ka agresīvā un izaicinošā uzvedība bērniem samazinās un saskarsmes prasme uzlabojas. Vecāki un pedagogi kļuvuši atbalstošāki.

Atbildēt