Sestdiena, 17. maijs
Vārda dienas: Edvīns,  Edijs

Saprāta robežās

Raksta autors: Inta Jansone

07:46 - 16.05.2025

Robot Handshake Human Background, Futuristic Digital Age
MI radīts attēls

Interesanti bija apskatīt pētījuma rezultātus par mākslīgo intelektu (MI) un mūsu paradumiem. Aptauju pavasarī pēc Norvēģijas valodas skolas Daria Pure language school pasūtījuma veica Norstat Latvija, un tika aptaujāti 1000 cilvēku vecumā no 18 līdz 70 gadiem. Izrādās, ka šodien MI ikdienā izmanto 53% iedzīvotāju, bet 65% respondentu ir pārliecināti, ka pēc desmit gadiem MI tiks izmantots, lai spētu risināt lielāko daļu rutīnas uzdevumu.

Nezinu, vai tas ir labi vai slikti, taču ir daļa cilvēku, kas MI neizmanto vispār – tie ir 50% vecumā no 40 līdz 49 gadiem, 55% no 50 līdz 59 gadiem un 61% vecāki par 60 gadiem.

Kādos jautājumos izmanto MI? Visbiežākā atbilde – konsultācijām un informācijas meklēšanai. Vairums to izvēlas arī tekstu rakstīšanai. Protams, to var darīt, bet visam jābūt saprāta robežās. Ja prasmīgi izmanto MI, lai ātri sameklētu kvalitatīvu informāciju vai pētījumus, piemēram, uzdoto mājasdarbu padziļinātai izpildei, tad tas ir atbalstāmi. Taču bažas rada, ja skolēns paļaujas tikai uz MI, procesā pats neiedziļinoties. Kritiskā domāšana nav iedzimta prasme, tā jāattīsta katram pašam. Savulaik, kad pati sēdēju skolas solā, interneta nebija. Gājām uz bibliotēku, lasījām grāmatas un konspektējām. Reizēm pat bija jāgaida rindā, jo attiecīgo grāmatu visiem nepietika. Prieks bija par paveikto, tā mācījāmies iegūto informāciju interpretēt. Jāpiekrīt Norvēģijas valodas skolas vadītājai Darjai Nečepurenko – ja šis posms tiek izlaists un mājasdarbu veikšana ir vien jautājumu uzdošana ChatGPT, atbildi tikai nokopējot, tad nākotnē riskējam iegūt sabiedrību, kas nemāk domāt un kļūst viegli manipulējama.

Eksperte norāda: ja mācību programmā tiktu iekļauti skolēniem un skolotājiem domāti mācību kursi par to, kā lietot MI, tas varētu kļūt par lielisku palīgu mācībās un mācību procesa pilnveidošanā. Viens gan – pedagogus MI nevar aizstāt, jo vēl nav iemācījies parādīt sistēmu, ko un kā mācīties. Par šo tēmu 8. maijā Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijā ar ministri Ingu Bērziņu runāja arī Kuldīgas novada skolu direktori.

Skrundas pamatskolas direktore Agita Grāvere-Prenclava secināja, ka MI ir neizbēgams un ka šis rīks ienāk arvien vairāk mūsu ikdienā. Pareizi izmantojot, MI atvieglo daudzas lietas, bet nevar izslēgt kritisko domāšanu un paši savu spriestspēju. Mums jāmāk izvērtēt, vai informācija ir pareiza, vai arī tā ir tikai MI interpretācija.

Atbildēt