07:00 - 09.12.2024
OCTA – tik bieži kā pēdējās nedēļās šo nosaukumu agrāk nebija nācies dzirdēt un lasīt. Un tas viss Saeimas brāķa dēļ!
Kā gan citādi lai nosauc deputātu balsojumu (par 86, pret neviena, atturas neviens), absolūti neiedziļinoties dokumenta būtībā vai arī lasot to pavirši, vai neizlasot nemaz.
14. novembrī Saeima pieņēma grozījumus Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā, no kura cita starpā tika izslēgti divi vārdi ceļu satiksmē. Un tas nozīmēja, ka likums nu attiecas arī uz tiem braucamajiem, kuri satiksmē netiek lietoti, proti, stāv garāžā vai sētā gadiem nelietota mašīna, bet nu tai jāiegādājas obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas polise.
Tādus grozījumus Saeimai nodeva budžeta un finanšu (nodokļu) komisija. Taču pēc pāris nedēļām daži deputāti pamanīja, ka nobalsojuši aplam. Kā saka, balsošanas pogu nospieduši, neiedziļinoties, ka diez vai avāriju var izraisīt auto, kas satiksmē nepiedalās. Ļoti izskatījās, ka prasība to apdrošināt, pērkot polisi, izdevīga tikai pašiem apdrošinātājiem.
Kad absurds pamanīts, sarosījās gan deputāti komisijās, gan Satiksmes ministrija. Tā nu sakās piedāvāt vienkāršāku transportlīdzekļa noņemšanu no uzskaites. Ministrija rosina uz laiku, kad tas netiek izmantots, reģistrāciju pārtraukt elektroniski, nenododot automašīnas numura zīmi. (Līdzīgu kārtību varēja izmantot Covid-19 ierobežojumu laikā.) Tiesa, tur gan parādās problēma ar lauksaimnieku tehniku, jo tā ir Zemkopības ministrijas atbildībā.
Arī Ceļu satiksmes drošības direkcija atzinusi, ka jāmaina transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi, kas ļautu to pārtraukt, numura zīmes nenododot un tā taupot laiku un resursus. Statistika rāda, ka katru gadu fiziski tiek nodots un saņemts vairāk nekā 4000 numura zīmju. Savukārt Saeimas tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija aicina Ministru kabinetu attiecībā uz Eiropas Savienības direktīvu par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu vērtēt arī to, vai Latvija ir tiesīga noteikt atkāpes vai izņēmumus.
Beigu beigās veselais saprāts ir uzvarējis – turpmāk OCTA polisi vajadzēs iegādāties tikai tad, ja transportlīdzeklis faktiski tiek lietots. Ko no šīs jezgas varam secināt? Pārāk cītīgi izpildām visas Eiropas Savienības direktīvas. Saeimas deputāti pienākumus izpilda pavirši. Zināms, ka ir tādi balsojumi, kuros jāievēro partijas nostāja, bet ne šajā gadījumā. Te katrs varēja balsot, kā vēlas. Bet pirms tam tomēr vajadzētu saprast, par ko vai pret ko. Jā, likumprojektu ir simtiem, grozījumu arī, bet tāpēc jau arī alga nav mērāma simtos – Saeimas deputātam tā ir 4330 eiro mēnesī bez piemaksām un kompensācijām.
OCTA