Piektdiena, 3. janvāris
Vārda dienas: Miervaldis,  Miervalda,  Ringolds

Ar cilvēka prātu

Raksta autors: Daina Tāfelberga

07:00 - 22.10.2024

Zirgs Un Masina
MI radīts foto

„Kurš ātrāks: zirgs vai mašiņa?” Šis jautājums no Jāņa Streiča leģendārās kinofilmas Cilvēka bērns varētu būt pat lieks, jo tādas vienas atbildes jau nav. Var rīkot skriešanās sacensības, kā pagājušā gadsimta pirmajā pusē, kad auto bija tikai retums, to darīja mazais cilvēkbērns Boņuks un katoļu priesteris uz lauku ceļa Latgalē. Zināms tak, kā tas beidzās.

Interesanti, ka ar šo saukli joprojām tiek rīkotas gan atsevišķas, gan kopīgas sacensības jātniekiem un autosportistiem. Būtībā tas ir sports un cilvēka prāta un iemaņu pārbaude, nevis pārvietošanās līdzekļu mērošanās spēkiem. Un notiek tam paredzētā trasē, nevis ikdienā uz ceļa, kur dažbrīd vērojama diezgan dīvaina izpratne par satiksmes noteikumiem.

Tāpat retorisks ir bieži dzirdētais: „Vai tam bembistam prāts vispār ir?” Faktiski jau jautājumā skan secinājums, ka tā prāta nav. Piedodiet, cienījamie BMW īpašnieki, diemžēl tautā iesakņojies tāds stereotips, ka neprātīgākie ir šāda modeļa auto vadītāji. Bet transportlīdzeklis jau nav vainīgs. Zirgam ir tikai viens zirgspēks neatkarīgi no tā, cik tas labi barots, kopts un trenēts. Mūsdienās automobiļu jauda sasniedz simtiem zirgspēku, jaudīgākajiem motoriem pat vairāk par 1000. Vēl viena atšķirība: zirgam ir viena galva, jātniekam/kučierim otra, bet arī tad, ja tā nav pie skaidras saprašanas, zirgs pats kokā neskries. Auto gan noskries no ceļa, uzbrauks kam virsū, vai cita nelaime būs, ja pie stūres sēdēs vadītājs bez prāta.

Jau labu laiku arī autobūvē izmanto mākslīgo intelektu. Šur tur pasaulē (vairākos ASV štatos, kā arī dažviet Eiropā) pa ceļiem ripo pašbraucoši auto. Robotizācijas uzvaras gājiens daudzās jomās arī Latvijā ir tik straujš, ka kuru katru brīdi tādas mašīnas bez cilvēka pie stūres var parādīties pie mums. Tas ir drauds vai palīdzība satiksmes drošībai? Eksperti teic, ka uz labiem ceļiem pašbraucošās automašīnas ir drošākas par cilvēku vadītajām, jo pat profesionāls autotransporta vadītājs var nogurt un zaudēt uzmanību, savukārt robots vienmēr ir modrs. Tātad drošība uzlabosies.

Vienlaikus pastāv risks, ka ar nestandarta situācijām robotam ne vienmēr ir viegli tikt galā. Pašreizējā situācija uz Latvijas ceļiem, būtisku satiksmes noteikumu daudzie pārkāpumi, tai skaitā ātruma pārsniegšana un agresīva braukšana, infrastruktūras neatbilstība un neizprotams zīmju izvietojums, vedina domāt, ka nabaga mākslīgais intelekts pie mums nemitīgi iekļūs nepatikšanās. Tāpēc jāstūrē būs vien pašiem, protams, ar prātu.

Atbildēt