Piektdiena, 12. decembris
Vārda dienas: Otīlija,  Iveta

Ko dos Kuldīgas likums?

Raksta autors: Kristīne Jarinovska, zvērināta advokāte, Kristīnes Jarinovskas foto

16:28 - 12.12.2025

Jarinovska
2025. gada 28. oktobra 14. Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas sēde Kuldīgas jaunajā rātsnamā. Aiz loga vecais rātsnams un vecākā Kurzemes koka ēka.

Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija retā izbraukuma sēdē 2025. gada 28. oktobrī Kuldīgas rātsnamā apsprieda Kuldīgas vecpilsētas saglabāšanas un aizsardzības likuma projektu. 2025. gada 27. novembrī tas jau ir pieņemts Saeimā 1. lasījumā. Īstais brīdis apspriest un palūkoties, ko sabiedrībai dotu likums par vienas pilsētas centru.

Uzreiz jāpiebilst, ka neesmu likumprojekta autore un neesmu nekā piedalījusies tā izveidē, līdz ar to lūdzu atvainot, ja turpmākā kritika vai uzslavas radušās ierobežotas informācijas apstākļos.

Vispirms īsi par pašu unikālo pilsētbūvniecības pieminekli. Pirms diviem gadiem, 2023. gada 17. septembrī, svinējām tā iekļaušanu Apvienoto Nāciju izglītības, kultūras un zinātnes organizācijas Pasaules mantojuma sarakstā Pasaules mantojuma komitejas 45. sesijā, kas no 10. līdz 25. septembrim risinās Rijādā, Saūda Arābijā. Kuldīgas novada dome uzsver, ka tas bijis darbs 20 gadu garumā. Par to, protams, pateicība pilsētas vadītājiem Edgaram Zalānam, Ingai Bērziņai un Inesei Astaševskai, kā arī Latvijas Republikas ārlietu dienesta pārstāvjiem, kas nesa fināla smagumu. Pilsēta akcentē, ka nominācijas objekts ir „vecpilsēta ar autentisku, labi saglabājušos vēsturisko centru un skaistām dabas ainavām”, kas atspoguļo vēstures slāņus no 13. gadsimta līdz pat 20. gadsimtam.

Kuldīgā vecpilsētu glāba konkrēti cilvēki PSRS okupācijas varas apstākļos. Jānis Lejnieks par Kuldīgu raksta, ka pilsētplānošanu PSRS pēc 1971. gada ietekmēja okupētājvalsts pievienošanās Starptautiskajai pieminekļu un ievērojamu vietu padomei. Nestrīdoties ar arhitektūras ekspertu, es tomēr pieļauju, ka tie bija indivīdi un viņu loma vēsturē. Arhitekti-pilsētbūvnieki Gunārs Lūsis-Grīnbergs un Imants Žanis Krauklis (1934) bija spēlējuši vēsturiski nozīmīgu lomu mazpilsētu ģenerālajos plānos, un viņu personība deva ieguldījumu arī Kuldīgai. Varēja būt taču pavisam citādi, varēja būt pavisam cits plānotājs, taču Lūsis-Grīnbergs tai Kurzemes pusei kļuva par savējo, mita vasarās Pāvilostā savā romantiskajā namiņā.

Protams, arhitekti balstījās 1969. gadā noteiktā apbūves regulācijā un aizsardzības zonās, taču visam viņu darbam ir stingrs vēsturisks paņēmiens, deklarējot plašāku vēsturiskās apbūves zonālo kritēriju un virzot to uz individuālu izpēti katrā objektā, lai noteiktu restaurācijas un konservācijas intensitāti gan kvartālu, gan apjomu līmenī. Šeit man svarīgi likās, ka rezultātā 1974. gada 17. jūnijā Kultūras ministrijas kolēģija lūdza jau pieminēto ministru jeb Valsts arhitektūras un celtniecības lietu komitejas vadītāju Jāni Rubīnu noteikt Latvijas Valsts celtniecības zinātniskās pētniecības un eksperimentālās tehnoloģijas institūtam zinātnisko tēmu par jau sistemātisku plānojumu un apbūves metodoloģijas norādījumiem Latvijas „vēsturiski nozīmīgākajām” pilsētām. Kā paraugs toreiz kalpoja Kuldīgas apbūves noteikumi, kurus minētajā institūtā izveidoja Jānis Piešiņš un apstiprināja Kuldīgas darbaļaužu deputātu padomes izpildu komiteja 1977. gada 16. martā, bet nu pēc 38 gadiem Kuldīgas pilsētas virzītais likums varētu būt paraugs vēl vairākām Latvijas pilsētām, kas ir pilsētbūvniecības pieminekļi. Visvairāk un pirmām kārtām es raugos uz Cēsīm un bijušo Rīgas pilsētas Jūrmalas rajonu, kas tagad ir Jūrmalas valstspilsēta.

Sakritības pēc tieši Latvijas Republikas dzimšanas dienā vēlākais Gunāra Lūša-Grīnberga skolotājs un darbaudzinātājs, brīvā plānojuma aizsācējs Rīgas pilsētbūvniecībā Nikolajs Rendelis (1913– 964) no Krasnodaras kā Republikānisko arhitektūras projektēšanas darbnīcu galvenais arhitekts 1947. gada 18. novembrī Arhitektūras pārvaldes priekšniekam lūdza informāciju, kur Kuldīgā atrodas arhitektūras pieminekļi, lūgumu pamatojot ar to, ka sākti darbi pie pilsētas ģenerālā plāna. Jāpiemin arī Jāņa Lejnieka izpētītais, ka Arhitektūras lietu pārvaldes pieminekļu aizsardzības daļas arhitektūras studente Maiga Celmrauga 1947. gadā izveidoja Kuldīgas pilsētas pamatplānu ar aizsargājamajiem arhitektūras pieminekļiem un Kuldīgas arhitektūras un arheoloģijas pieminekļu plānu.

1952. gadā pragmatisko un vēsturisko struktūru pārveidojošo Švābes ģenerālo plānu apstiprināja LPSR Ministru Padome, taču, paldies Dievam, okupācijas varas ekonomiskā mazspēja to nespēja īstenot. Ielu caurlauzumi, kas tur dažviet bija mantoti jau no 1927. gada plāna, būtībā vecpilsētu iznīcinātu vēl vairāk. Kas ir caurlauzumi un kā tos vēlāk lāpīt, labi redzam Vecrīgā. Pirmajā ģenerālā plāna apspriešanā Arhitektūras pārvaldes arhitektūras padomē 1948. gadā taču esot pilnīgi skaidri attēlots, ka Pāvils Švābe rosina plānot jaukt nost daudz un pamatīgi gandrīz visu apbūvi ap tirgus laukumu, izņemot jauno rātsnamu un viesnīcu: „Nebūtu arī pieļaujams, ka maznozīmīgi vēsturiskie objekti kavētu rekonstruējamās pilsētas attīstību un izkārtošanu.”

Pie šiem maznozīmīgajiem vēsturiskajiem objektiem ir vērts pakavēties. Man nav tādu dāvanu vai izglītības pilsētbūvniecībā, lai es varētu kompetenti spriest par arhitektūras valodas vai pilsētplānošanas ritma semantiskajiem instrumentiem, taču tīri cilvēciski mēs saprotam, ka gan tirgus vērtību pilsētvidei, gan rekreatīvās kvalitātes veido nevis objekts, bet ansamblis. Tas tīri ir pašas vides jēdziens, kurā vienu ārkārtīgi vērtīgu vienumu aizstāj kopa, kas veido jau savu noteiktu dzīvesveidu, uztveres veidu, cilvēka esības paņēmienu. Citiem vārdiem sakot, maznozīmīgi vēsturiskie objekti, daudzkārt atkārtoti, veido vienu nozīmīgu vēsturisko objektu, lai cik paradoksāli tas sākotnēji neizklausītos.

Tādu ļoti vienkāršu piemēru mēs redzam Rīgas koka arhitektūrā, kur koka arhitektūras objekti zuda ulmaņlaikos, zuda PSRS okupācijas gados, dodot vietu gan staltām celtnēm ar dažādu, diskutablu vērtību (piem., drausmīgā Intūrista viesnīca), taču zuda, arī Latvijas Republikai atgūstot neatkarību. Piemēram, klusajā centrā mēs varam nosaukt papilnam vietu, kur koka ēkas ir zudušas, atdodot vietu nekam, teiksim, divas ēkas Valdemāra ielā starp Emīļa Melngaiļa ielu un Stabu ielu tagad ir tukši pleķi, tajā skaitā bijušais Letonijas konventa nams, kur ir aizvadīti mani korporācijas meitenes un krāsneses gadi; līdzīgi ir ar ēku Pulkveža Brieža ielā starp Mednieku un Elizabetes ielu, kur nu stāvlaukums; līdzīgi ar Drēzena muižu Daugavgrīvas ielā, kuru nojauca, lai dotu vietu nekam jeb zālei. Tiesa, jāatzīst, ka koka ēku Elizabetes ielā starp Jeruzālemes un Antonijas ielu ir aizstājusi Mihailam Tālam piesaukta jaunceltne, taču, vai mums kā sabiedrībai kopumā ekstensīvi apsaimniekotajā lielpilsētā jaunceltne ir vērtīgāka par 19. gadsimta pat tipveida neoklasicisma koka apbūvi, var vēl diskutēt.

Rīga ir varējusi tā pagalam rupji izdarīties ar savu koka arhitektūras mantojumu tāpēc, ka liela daļa no tās nav iekļauta ne vietējas, ne reģionālas, ne valsts nozīmes arhitektūras mantojuma sarakstos, jo šie saraksti nav nekādi ārējie normatīvie akti, kurus pieņemtu kā Ministru kabineta noteikumus, bet tie ir kultūras ministra rīkojumi. Es šeit pat nerunāju ne par kādu Esena muižu Spilvē, Pārdaugavā vai Zaļo skolu Rīnūžos, Vecmīlgrāvī, par kuru nodedzināšanu man gribētos vienkārši cilvēciski raudāt. Šeit ir runa par koka arhitektūras maznozīmīgo objektu jaukšanu nost pa labi un pa kreisi Rīgā pēc sirds patikas, to maznozīmīgo objektu, kas veido pilsētas garšu arī Rīgā.

Kuldīgas vecpilsētas saglabāšanas un aizsardzības likuma (turpmāk – Kuldīgas likuma) projekta 9. un 10. pantā tāpat ir valstiski veidota sabiedriski konsultatīva padome, taču šajā likumā nav normas: „Pieņemot lēmumu attiecīgajā jautājumā, jāņem vērā padomes sniegtais atzinums.” Manā ieskatā tas pelna uzslavas un komplimentus tieši Kuldīgas likumam.

Latvijas Republikas Satversmes 58. pants paredz, ka valsts pārvaldes iestādes ir padotas Ministru kabinetam. No šīs normas izriet Valsts pārvaldes iekārtas likuma prezumētais valsts uzbūves princips, ka valsts pārvalde ir organizēta vienotā hierarhiskā sistēmā, turklāt neviena iestāde vai pārvaldes amatpersona nevar atrasties ārpus šīs sistēmas. Proti, valsts pārvalde ir organizēta hierarhiski tādā izpratnē, ka katram ir augstāka amatpersona vai iestāde, turklāt augstāks par visiem ir Ministru kabinets, kas vispārēji īsteno pilnu institucionālo un funkcionālo pakļautību un pārraudzību, tajā skaitā augstākai amatpersonai ir pilnvaru pārņemšanas tiesības, ko Valsts pārvaldes iekārtas likums definē 37. pantā, proti, daudzos gadījumos gan pašvaldības domei ir tiesības pārņemt zemāku pastarpinātās pārvaldes iestāžu pilnvaras, gan ministrijas valsts sekretāram ir tiesības pārņemt padotībā esošas tiešās pārvaldes iestādes vadītāja pilnvaras. Īsumā – katrs atbild par savu amatu, un ir skaidra varas piramīda.

Kuldīgas likums ir progresīvāks (šī vārda pieklājīgajā nozīmē) par Rīgas likumu ar to, ka Kuldīgas likums tieši šādi ļauj atbildēt katram par savu: domei par savu, pilsētas būvvaldei par savu, Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei par savu. Principā esmu par Nacionālās kultūras mantojuma pārvaldes lomas stiprināšanu pilsētbūvniecības pieminekļu aizsardzībā, taču tas ir cita raksta temats. Šeit vajadzētu aprobežoties ar aizrādījumu, ka beidzot būtu jāsakārto tas, lai kultūras pieminekļu aizsardzību, sarakstus, normas veidotu ārējie normatīvie akti, piemēram, Ministru kabineta noteikumi, nevis saraksti ar variabliem vispārējiem administratīvajiem aktiem, kas pārsūdzami Administratīvā procesa likuma kārtībā, kā tas ir tagad.

Otra lieta, ko es vēlētos slavēt Kuldīgas likumā, ir 11. panta normas par ainavas aizsardzību. Proti, lai novērstu vai mazinātu negatīvo ietekmi uz saglabājamām Kuldīgas vecpilsētas vērtībām, it īpaši pilsētas siluetu, panorāmu un skatu perspektīvām, kā arī saglabātu vēsturiskās ainavas integritāti un novērstu tās piesārņojumu, padome veic sākotnējo ietekmes uz mantojumu novērtējumu tādai darbībai, kas paredz jaunu vertikālu vai horizontālu, vizuāli ietekmējošu objektu izveidi 25 kilometru attālumā no Kuldīgas vecpilsētas teritorijas. Rīgas likumā kaut kas tāds, neraugoties uz Rīgas panorāmu kā īpašu vērtību, nebija noteikts pat pašā Rīgā, kur nu vēl ārpus tās. Pirmšķietami liekas, ka šīs normas veiksmīgi aizsargās Kuldīgas ainavu no vēja parkiem tās tuvumā, kā arī no daudzstāvu objektiem.

Diezgan skumīgi, piemēram, ir vērot no ēkas Jēkaba ielā, kā Vecrīgā starp Jēkaba baznīcu un Vidzemes bruņniecības namu slejas Saules akmens. Tieši tāda vizuālā perspektīva ir jau trešā, ceturtā stāva līmenī, ja vēro Jēkaba laukumu no Atgriežu ielas puses. Ja normu pieņems šādā redakcijā, tad Kuldīgai šī nenormālība nedraud.

Kritiski gan izturos pret panta otrajā daļā minēto, ka, „lemjot par atļauju minētās darbības veikšanai, attiecīgā pašvaldība ņem vērā padomes atzinumu”. Manuprāt, tā ir Rīgas likuma kļūdas atkārtošana. Manuprāt, šos pienākumus var uzticēt arī Nacionālajai kultūras mantojuma pārvaldei vai pašai Kuldīgas domei, jo lēmums ir jāpieņem tiesiski, raugoties skaidros kritērijos. Vēl var ieteikt pārskatīt 25 kilometru attālumu, spriežot, vai nav nepieciešams mazliet lielāks. Lai varētu redzēt objektu 25 kilometru attālumā, tam jābūt 33 metrus augstam, ja skatītāja esmu es augstpapēžu kurpēs, proti, ja acu augstums ir 1,7 metri. Likumsakarīgi, ka no otrā stāva redzamība ir tālāka, bet daudzas vēja turbīnas ir augstākas.

Treškārt, vēlos uzteikt, ka Kuldīgas likums atšķirībā no Rīgas likuma skaidri uzsver: pilsētbūvniecības piemineklim jābūt apdzīvotam. Proti, 5. panta 2. punkts paredz, ka nav pieļaujama tāda vēsturisko dzīvojamo ēku pārbūve vai šo ēku stāvu pārplānošana, kuras rezultātā tiek neatgriezeniski zaudēta iespēja izmantot attiecīgo ēku dzīvošanai. Atkal ar skumjām jāsecina, ka tāds humāns mērogs normām Rīgas likumā nebija paredzēts un vēsturisko klusā centra un Vecrīgas dzīvojamo ēku pārtapšana birojos un cita veida nedzīvojamās platībās galvaspilsētā ir norma.

Ceturtkārt, nacionāla mēroga inovācija, kuru vēlos patiešām atzīmēt kā komplimentus vērtu, ir apdrošināšanas pienākums, kā arī 7. panta pirmajā daļā ietvertā koncepcija, ka Kuldīgas novada pašvaldībai ir pirmpirkuma tiesības uz Kuldīgas vecpilsētas teritorijā esošu nekustamo īpašumu, kas tiek atsavināts. Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētājs Jānis Endziņš dokumentā Nr. 2025/620 oponē: „Biedri norādījuši, ka, kopš stājās spēkā Pašvaldību likums, pašvaldībām vairs nav pirmpirkuma tiesību. Līdz ar to ir būtiski likumprojekta izstrādes laikā skaidrot, kāds būs mehānisms, lai realizētu šādu normu.” Šai opozīcijai neredzu tiesiska pamata. Ja Saeima likumu pieņems, tad šī būs speciālā tiesību norma, un no tiesību teorijas viedokļa nekādu problēmu nav. Turklāt pirmpirkuma tiesību izmantošana nenozīmē to, ka īpašniekam būtu pašvaldībai īpašums jāpārdod par kādu pārāk zemu vai citādi privātīpašniekam kaitējošu cenu. Pašvaldībai tas dod iespējas aktīvi piedalīties pilsētbūvniecības pieminekļa kopšanā atbilstoši šai valsts un pašvaldības funkcijai – UNESCO pilsētbūvniecības pieminekļa aizsardzībai, kas izriet, cita starpā, no Satversmes prezumētā par Eiropas kultūrtelpu un Satversmes 115. pantā nostiprinātajām tiesībām dzīvot labvēlīgā vidē šīs ģenerālklauzulas plašākā nozīmē.

Piektkārt, vislabākais šajā likumā ir 7. panta otrā daļa, proti, Kuldīgas novada pašvaldībai ir tiesības Kuldīgas vecpilsētas būvju saglabāšanas un bojāejas novēršanas nolūkā ierosināt un veikt nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likumā noteiktajā kārtībā.

Ja parlaments to atbalstīs, likumsakarīga būtu šādas normas iekļaušana arī Rīgas likumā. Galu galā mums būtu jābeidz neauglīgās cīņas pret graustiem tikai ar nekustamā īpašuma nodokļa palīdzību, bet skaidri jānosaka, ka konkrēts Rīgas īpašums (vai Kuldīgas īpašums) ir pasaules kultūras mantojuma daļa un tā īpašniekiem ir konkrēti, plaši pienākumi, ko noteiktu un detalizētu Ministru kabineta apstiprināti noteikumi, lai atbilstoši Satversmes 105. panta normām realizētu konstitūcijas premisu, ka īpašumu nedrīkst izmantot pretēji sabiedrības interesēm.

Būtu nepieklājīgi iztikt pavisam bez kritikas. Manuprāt, ja mēs pilnīgi pareizi ejam uz tādiem tiesību institūtiem kā pirmpirkuma tiesības vai piespiedu atsavināšana sabiedrības vajadzībām, tad vajadzētu likuma līmenī būt precīzākai tiesiskajai noteiktībai. Mazā Kuldīga noteikti to varētu atļauties, lai likumā nebūtu tādu formulējumu kā „apmales, portāli, durvju vērtnes, vējrādītāji un tamlīdzīgi” vai „mākslinieciski vērtīgas vides arhitektūras detaļas, piemēram, laternas un stabi”, vai arī „mūsdienu detalizācija pieļaujama attiecībā uz tādiem arhitektūras elementiem kā, piemēram, profils, dzegas risinājums, materiālu izkārtojums apdarē, durvju dizains un vēršanās veids, kā arī durvju pildiņi”. Tas, protams, tikai ieteikums, bet vai nu vajadzētu vienoties par konkrētiem terminiem, kas ir aizsargājami un kas ir laikmetīgi detalizējumi bez uzskaitījuma, vai, ja tas ir lietderīgi, pielikumā dot plašu uzskaitījumu, izvairoties no piemēram vai un tamlīdzīgi, kas strīdu gadījumā būs galvassāpju avots tiesību normu piemērotājam, mantojuma ekspertiem un administratīvā procesa dalībniekiem tiesā, ja domstarpības neizdosies risināt savstarpējās sapratnes gaisotnē.

Protams, arī pielikumā esošā karte ar zonas robežām ir pilnīgi nepieņemama. Likumā robežas jāapraksta precīzi ar ielu nosaukumiem un koordinātu punktiem, nevis ar shēmu. Oficiālā elektroniskā publikācija, protams, šobrīd ļauj publicēt arī videomateriālu, taču ir pilnīgi skaidrs, ka tiesiskās noteiktības principu neviens nav atcēlis. Ja mēs privātpersonām uzliekam striktus, plašus pienākumus, tad arī robežām jābūt noteiktām ar konkrētām, teksta ekvivalentām normām. Tas viss ir risināms otrajā un trešajā lasījumā. Un neviens neliedz ikvienam arhitektam un interesentam rakstīt par to e-pastā: saeima@saeima.lv

Nobeigumā mans pienākums ir izteikt pateicību likuma autoriem, iniciatoriem un virzītājiem, īpaši bijušajai Kuldīgas novada domes priekšsēdētājai Ingai Bērziņai, Kuldīgas būvvaldes vadītājai Janai Jākobsonei, 14. Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijas priekšsēdētājam Oļegam Burovam un Kuldīgas novada domes priekšsēdētājai Inese Astaševskai. Dabiski, brīvi tēsts, taču lielisks, uz nākotni vērsts instruments Latvijas kultūras mantojuma saglabāšanā un attīstībā – perspektīvā ne tikai Kuldīgā vien. Cerams, ka sagaidīsim Cēsu, Jūrmalas un citu pilsētu kolēģus pulkā.

Atbildēt