08:00 - 29.09.2023
Latvijā vairāk nekā pusei ģimeņu ir vismaz viena automašīna, bet trešdaļai pat divas, savukārt vien 13% privātā auto nav – tā secināts transportlīdzekļu apdrošinātāju veiktajā pētījumā. Vidējais autoparka vecums mūsu valstī ir 14,6 gadi. Ielās paskatoties, tā īsti nešķiet, un ne reizi vien dzirdēts, ka ekonomiski vājajā Latvijā ļaudis brauc ar pārāk glauniem auto – ārzemēs tādas luksusa mašīnas tik bieži neredz. Jautājums: kur skatās.
Tāpēc Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem nav pamata neticēt. Automašīnu vidējo vecumu aritmētiski aprēķina tāpat kā vidējo algu vai vidējo gaisa temperatūru. Ja Latgalē jau mīnusos, bet Kurzemes piekrastē silto rietumvēju ielokā vēl var staigāt šortos, meteorologi atskaitēs tik un tā raksta, ka vidējā temperatūra bijusi ap normu. Vidējā alga Latvijā ir nepilni 1500 eiro (Centrālās statistikas pārvaldes dati). Diez vai novados visiem uz papīra tāds skaitlis parādās. Tā plaisa starp Rīgu un laukiem ir diezgan liela.
Vienīgā līdzība, ka arī novados vairāk nekā pusei ģimeņu automašīna ir vismaz viena. Laukos sava ir nepieciešama pat vēl vairāk, jo sabiedriskais transports nekursē ik pēc stundas. Kur nu! Daudzviet pagasta centrā autobuss labākajā gadījumā ieripo tikai divreiz dienā: no rīta, kad skolēni jāved uz skolu pilsētā, jo vietējā likvidēta, un pēcpusdienā atpakaļ. Ja savas mašīnas nav, bet ar kaimiņu attiecības nav visai labas, tad uz veikalu vai pie ārsta tikt grūti. Pat tad, ja ienākumi ir vismaz vidējā alga, nopirkt pilnīgi jaunu automašīnu nav vienkārši. Tad nu brauc ar tādu, kādu var atļauties.
Starp citu, pēc oficiālajiem datiem ārzemēs auto tomēr ir jaunāki. Eiropas vidējais rādītājs ir 11,8 gadi. Daudz gan neatpaliekam, turklāt visur jau nav vienādi. Vieniem mūsu kaimiņiem (igauņiem) autoparks ir jaunāks, bet otriem (lietuviešiem) vēl vecāks. Galu galā arī padsmit gadu vecam spēkratam nav ne vainas, ja tas tiek uzturēts labā kārtībā, regulāri apkopts un valsts tehnisko apskati var iziet ar pirmo piegājienu.
Te gan parādās atšķirība, jo eksperti norāda, ka Latvijas iedzīvotāji diemžēl tam nepievērš tādu vērību, kā tas esot Eiropas attīstītajās valstīs. Nopērk autiņu un brauc servisam ar līkumu arī tad, ja kaut kas jau sācis grabēt vai riepas nodilušas līdz pēdējam. Pētījumos gan secināts, ka attieksme pret sava auto drošību sākusi uzlaboties, bet varētu būt daudz labāka. Taču tā atkal naudas lieta.
Autopriekam vairs pāri nepaliek