08:01 - 13.05.2024
Kuldīgas Mākslas un humanitāro zinību vidusskolas 12. klasē mācās 19 jauniešu. Audzinātāja Aelita Kāla un viņi paši stāsta, ka esot ļoti atšķirīgi: radoši un sportiski, jautri un nopietni. Bet tieši tik dažādo īpašību dēļ bieži rodoties oriģinālas idejas. Grūtāk tās ieviest, jo kopīgajā ceļā gadoties piekust, tomēr beigās spēks rodas un viss izdodas lieliski.
Prieks redzēt, kā veidojas personības
Stāsta A.Kāla, kura ar audzēkņiem ir kopā no 6. klases: „Esmu piedzīvojusi, kā no bērnišķīgiem, dauzonīgiem pusaudžiem izauguši radoši, enerģiski un interesanti jaunieši. Ir mērķtiecīgi un pašpārliecināti, bet arī izpalīdzīgi, draudzīgi, mīļi, un kolektīvu bagātina katrs. Nākotnē viņus redzu mākslā, arhitektūrā, sportā, valodās. Man šķiet, ka tieši tad, kad palika 18, viņi sāka rādīt, ka ir pieauguši, taču vēl ne tik nobrieduši, lai vienmēr pieņemtu īstos lēmumus.”
Vaicāta, vai par eksāmeniem ir uztraukums, skolotāja teic: „Esmu pārliecināta, ka ļoti labi veiksies ar angļu valodu. Pagājušogad viņi nokārtoja optimālo līmeni, šogad kārtos augstāko. Labi rezultāti, ceru, būs arī dizainā un tehnoloģijās, jo tur viņi ir ļoti labi sagatavoti. Esmu uztraukusies par matemātiku, jo tā ir grūta visiem. No izvēles priekšmetiem trīs kārtos eksāmenu fizikā, divi bioloģijā.”
Katru gadu klase dodas ekskursijā, šogad bijusi Cēsīs, pērn Rīgā un Ventspilī: „Visinteresantākā, kuru atceros: Rīgā apmeklējām parku Jump Space, muzeju un kino. Visiem ļoti patika, un tieši nākamajā dienā tika izziņots, ka valstī sākusies kovida pandēmija.”
Kā varavīksne. Un bez noslēpumiem
Marks Edgars Biezais saka: „Esam ļoti krāsaini, katrs ar savu raksturu, katrs ir personība. Ir sajūta, ka esmu kopā nevis ar pelēku masu, bet varavīksni. Lielai daļai džeku interesē automašīnas, un pēc skolas atrodam kopīgu valodu. Man patīk arī filmēšana un videogrāfija, kurā es vēlētos darboties. Domāju studēt audiovizuālo mākslu vai autobūves inženieriju, jo man vienmēr patikusi un padevusies arī fizika un matemātika.” Marks savus video publicējis sociālajos medijos, darbojas arī Kuldīgas autoentuziastu grupā Bukte, filmējot tai vajadzīgo.
Elīna Šķilta saka – klase ir kā ģimene bez noslēpumiem: „Daudz viens ar otru komunicējam.” Mīļākā skolotāja esot Rita Kunga, kas māca latviešu valodu. Elīna dejo Pelču vidējās paaudzes deju kolektīvā Sābri, agrāk nodarbojusies ar jāšanu. Viņa studēs Liepājā vai Rīgā, taču fakultāti vēl nezina.
Rēzija Kudore: „Esam saliedēti un ģimeniski. Varbūt ne vienmēr spējam vienoties, tomēr spējam uzklausīt un būt visi par vienu un viens par visiem.” Viņa atcerēsies braucienus uz Čehiju, Bulgāriju, Bosniju, Vāciju. Rēzija beigusi mūzikas skolu, spēlējusi šahu, ir vadītāja un sociālo mediju menedžere skolēnu mācību uzņēmumā, kur ar klasesbiedriem Lauru Strazdiņu un Ralfu Akmeņkalnu izstrādā lietotni Studify. Viņa iesaistījusies Eiropas Parlamenta vēstnieku skolā, bijusi Strasbūrā un mazākajām klasēm vadījusi stundas par šī parlamenta darbu. Augstskolā Turība viņa studēs sabiedriskās attiecības un vēlas atvērt savu mārketinga aģentūru.
Radoši un apņēmīgi
„Esam jautri, vienmēr atrodam, ko darīt kopā. Klasē ir ļoti laba atmosfēra,” saka Meldra Zundovska. Viņai atmiņā paliks klases vakari un ekskursijas uz Bulgāriju un Čehiju: „Tas gan bija senāk – braucām ar tautas deju kolektīvu, bet līdzi bija arī skolas un klases biedri. Tas bija piedzīvojums!” Meldrai patīk sports, angļu valoda. Viņa domā studēt interjera dizainu.
Patrīcija Pole šeit mācās no 10. klases: „Atnācu tāpēc, ka citā vidusskolā man nepatika. Te klase ir ļoti atbalstoša – vienmēr palīdz. Pēc skolas katrs tiekamies ar savu draugu grupiņu, un katrs esam ar savu personību un auru.” Patrīcijai patīk sports telpās, un mīļākās skolotājas ir Agita Zubriļena, kas māca angļu valodu, un dizaina un tehnoloģiju skolotāja Paula Pasīte-Muiteniece.
Artūrs Demčenko atcerēsies kopīgus piedzīvojumus, starpbrīžus ar kāršu un galda spēlēm. Viņam patīk vēsture, padodas angļu valoda. Viņš apmeklē trenažieru zāli, labprāt gatavo Āzijas ēdienus. Aleksis Gūtmanis saka: katru dienu klasē gadās kas interesants, ko varēs atcerēties. Viņam patīk angļu valoda, dizains un tehnoloģijas. Beidzis mākslas skolu un vēlas studēt to, kas saistīts ar radošo domāšanu, mākslu un dizainu.
Marta Paula Puškundze no Ventspils pārcēlusies pirms diviem gadiem: „Šī klase ir daudz jaukāka, draudzīgāka, saliedētāka nekā mana iepriekšējā. Šeit ir daudz radošu cilvēku. Atcerēšos, kā 10. klasei taisījām iesvētības, – tēma bija Lauku sēta, bija zosu gājiens, kāpostu sulas un putukrējuma šoti*.” Viņu interesē māksla, fotografēšana, zīmēšana. Ko studēs, nav izlēmusi, bet zina, ka vēlas apgūt tetovēšanu.
Neiztikt arī bez blēņām
Meisija Citlava saka: „Esam ļoti vienoti, taču skolotājām, šķiet, nereti sagādājam grūtības, jo klasē ir daži, kuriem patīk pastrīdēties.” Ieviesuši dienasgrāmatu, kurā rakstīti pašu un skolotāju spilgtākie izteicieni: „Tas sākās ar fizikas skolotāju Vladimiru Osmanovu, jo viņam ir daudz interesantu teicienu.” Meisijai patīk gatavot ēst, makšķerēt, zīmēt, gleznot, darboties ar keramiku, nesen sākusi sportot. Agrāk spēlējusi ģitāru un volejbolu.
„Mums vienmēr ir jautri, bet skolotājām gan droši vien no tā ir galvassāpes,” saka Nika Plivča. „Atcerēšos dažādas blēņas – esam laistījušies ar ūdeni, pikojušies, pa klasi mētājuši kastaņus.” Nikai patīk fizika, ko ceturtdienās padziļināti viņa apgūst Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU): „Ir grūti, taču ceļš prom un atpakaļ uzmundrina.” Viņa studēs inženierzinātnes.
Ieva Ķemlere 8. klasē atnākusi no Vārmes: „Šī klase man ir kā otra ģimene, viens otram palīdzam.” Starpbrīžos uzspēlējot kārtis. Atgadījums, kas paliks atmiņā: kā Marks reiz atnesis televizoru, starpbrīžos un brīvstundās koridorā spēlējis videospēles un kā skolotājas aizrādījušas. Ieva saka: „Man patīk medicīna, bioloģiju mācos padziļināti un kārtošu eksāmenu. Gribu studēt audiologopēdiju Rīgas Stradiņa universitātē, maģistra grādu vēlos mūzikas terapijā.”
Ričardam Berķim klase liekas jautra un atbalstoša: „Grūtāk ir tad, ja jāsaorganizē pasākums. Ideja katram sava, un vienoties nav viegli.” Agrāk sastrādājuši dažādas muļķības: „No skaļas mūzikas klausīšanās līdz galvas mazgāšanai klasē. Tagad trakas lietas vairs nedarām.” Ričards beidzis mākslas skolu, trenējas volejbolā. Viņš domā studēt mārketingu vai uzņēmējdarbību augstskolās RISEBA, Turība vai RTU.
Intereses – krāsainas
„Klase ir jauka un forša – tiešām prieks, ka atnācu uz šo skolu,” teic Monta Enola Līdaka, kura iepriekš mācījusies V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolā. Viņai atmiņā paliks brauciens uz Cēsīm: „Bijām uz jauno zinātnes muzeju un labi pavadījām laiku kopā.” Monta nodarbojas ar boksu un kikboksu un pēc vidusskolas plāno apgūt zobu tehniķes arodu vai studēt Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijā.
Viktorija Vanesa Krēte te mācās vien šo gadu: „Atnācu no Plūdoņa vidusskolas, visi mani uzņēma draudzīgi. Gan klasesbiedri, gan skolotāji bija pretimnākoši. Klase ir izpalīdzīga, uz to var paļauties. Es to atcerēšos ar interesantiem komentāriem, jokiem un katra unikalitāti.” Viktorija plāno studēt psiholoģiju Latvijas Universitātē.
„Klasesbiedri ir draudzīgi” tā Rihards Stankēvičs. Viņam atmiņā paliks tālāki braucieni uz Bulgāriju, Lieldienās uz Vāciju. Mīļākie mācību priekšmeti esot sports un angļu valoda, viņš interesējas par automašīnām un domā studēt programmēšanu.
* Slengvārds no angļu val. – malks alkohola
Raksturs un ambīcijas katram savas, tomēr kā ģimene