Sestdiena, 11. oktobris
Vārda dienas: Monta,  Tince,  Silva

Mazie pētnieki mācās dabā

Raksta autors: Intas Jansones teksts un foto

08:45 - 11.10.2025

2(7)
Kuldīgas bērnudārza Bitīte siltumnīca rudenī piedzīvojusi pārmaiņas – pārtapusi par radošu laboratoriju. Pirmās grupas bērni ar skolotāju Ilzi Razgali (no kreisās), asistenti Danielu Sējēju un skolotāja palīdzi Sarmīti Lindi pēta koku lapu toņus un pārvērtības.

Kuldīgas pirmsskolas izglītības iestāde Bitīte pierāda, ka mācīties var ne tikai telpās, bet arī laukā, jo te radīta tāda vide, kur daba satiek tehnoloģijas un nodarbības ir aizraujošas. Skolotāju vadībā bērni kļūst par īstiem pētniekiem – novēro, mēra, salīdzina un paši arī secina.

5(3)
Nodarbībās ieviesti dažādu zinātņu elementi – te ar ierīces palīdzību bērni iepazīst cilvēka iekšējos orgānus.

Katras grupas bērniem ir sava dobe, kur pavasarī tiek sēti vai stādīti augi: gurķi, sīpoli, tomāti. „Kopā audzējam, novācam un pašu izaudzēto arī ēdam,” stāsta iestādes vadītāja Līga Megne. Šādas nodarbes palīdz izprast dabas ciklus un darba nozīmi. Siltumnīca pēc novākšanas pārtapusi par darbnīcu. „Gribam, lai bērni var redzēt, sajust un izprast, kā notiek procesi dabā,” stāsta skolotāja Ilze Razgale. Bērni pēta koku lapas, to krāsu maiņu, mēra un salīdzina dažādus materiālus. „Galvenais, ka viņi darbojas, nevis tikai skatās,” uzsver pedagoģe.

Bitīte īpaši lepojas ar savu āra klasi, kas ļauj nodarbības organizēt jebkuros laikapstākļos. L.Megne: „Tā ir lieliska vieta pētniecībai un kustībai.” Iedvesmu pedagoģes smēlušās Somijā un Islandē, kur bērni daudz laika pavada laukā neatkarīgi no laikapstākļiem: „Tur vissvarīgākā ir interese un prieks darboties. Ja nosmērējas, tas nozīmē, ka viņi ir mācījušies.” Vadītājas sapnis – ieviest tādu kārtību, kāda ir Somijā, kur bērni var ierasties jau septiņos rītā: „Viņi paliek laukā un tikai brokastu laikā dodas telpās. Pāris gadu vasarā esam mēģinājušas, un arī mums izdodas, tikai jābūt sistēmai.”

4(5)

L.Megne skaidro, ka Bitītes uzdevums ir tehnoloģijas salāgot ar brīvdabas izglītību: „Bieži dzird runājam, ka bērni daudz laika pavada ar ierīcēm, bet bērnudārzā viņi to dara jēgpilni. Te jāpaveic uzdevums, piemēram, planšetē jāuzraksta savas mājas numurs, un tas nav viegli.”

3(6)

Skolotāja mentore Nansija Auza stāsta: „Visu laiku domājam par to, lai apkārtni pilnveidotu, lai nebūtu tā, ka jādodas laukā, bet īsti nezinām, ko tur darīt. Šķiet, ka āra klasei esam atraduši vislabāko lietojumu – siltajā laikā var vērot, kā siltumnīcā aug tomāti, bet aukstajā te var darboties.” Bērnudārzs ievieš tā saukto STEAM jomu: zinātni, tehnoloģijas, inženierzinātnes, mākslu un matemātiku. Notiek eksperimenti, mērījumi, plānošana un radošas nodarbes, kurās bērni mācās no pašu pieredzes. Nākamnedēļ, kad būs Eiropas sporta nedēļa, Bitītes bērni no rītiem vingros laukā.

Pašlaik iestādi apmeklē 221 audzēknis un brīvu vietu nav. Kolektīvs ir plašs – 38 darbinieki, tostarp logopēdi, psihologi, sociālie un speciālie pedagogi, kas sniedz atbalstu katram bērnam.

Atbildēt