08:52 - 08.11.2025
„Ziemas riepas noteikti jāuzliek valstī noteiktajā laikā no 1. decembra, un ar tām jābrauc līdz 1. martam. Es gan ieteiktu uzlikt jau tad, kad temperatūra ārā ir zem septiņiem grādiem. Principā to var sākt darīt,” stāsta Oskars Straume, kurš ceturto gadu vada Kuldīgas uzņēmumu Goldstream autoserviss. Viņš kopā ar brāli Jāni automašīnas labo kopš bērnības un ir palīdzējis arī tēva, mehāniķa Armanda ģimenes uzņēmumam.
Nepieļaut protektora minimumu
„Ziemas riepu gumija ir mīkstāka, un protektoram ir krietni agresīvāks raksts, lai būtu labāka saķere un bremzēšanas ceļš samazinātos. Vasaras riepas ir cietākas un gludākas, lai slapjā laikā, kad līst, iebraucot peļķē, nerastos akvaplanēšana. Riepas palīdz ūdeni novadīt prom,” skaidro O.Straume. „Protektora dziļumu var pārbaudīt, jebkurā autodetaļu veikalā nopērkot speciālu mērītāju, kurā norādīts minimums. Protams, līdz minimumam – četriem milimetriem – ziemas riepas nevajadzētu nobraukt. Tāpat arī vasarā līdz 1,6 milimetriem. Jābrauc tā, lai ir droši. Nolietotām ziemas riepām zūd saķere ar ceļu un bremzēšanas ceļš krietni pagarinās.”
Jāzina, kur brauks
„Vai ziemas riepām vajag radzes, tas atkarīgs no tā, pa kurieni cilvēks brauc. Es dzīvoju Padurē, un man katru dienu jābrauc pa šoseju, lauku ceļiem un ziemā pa sniegu. Es izvēlos radžotas riepas – tām saķere ir labāka. Degvielas patēriņš gan ir lielāks, un uz ceļa tās arī rada troksni. Toties ledum un sniegam tās iet cauri labāk. Turpretī, ja cilvēks dzīvo pilsētā, kur ielas pārsvarā tīras, labāk braukt ar riepām bez radzēm, jo tad ir mazāks degvielas patēriņš, troksnis un mazāk bojā asfaltu. Ar radžu riepām visu gadu nedrīkst braukt. Mani klienti pārsvarā zina, ko grib un kādi ir viņu braukšanas paradumi.”
Vissezonu riepas neiesaka
„Es uzskatu, ka vasarā vajadzētu braukt ar vasaras riepām, bet ziemā – ar ziemas. Ja vasarā brauksi ar ziemas riepām, tās ātri nodils, jo protektors ir krietni mīkstāks. Vissezonu riepas ir paredzētas braukšanai visu gadu. Bet tās nav īsti derīgas ne ziemai, ne vasarai – tās ir vidējiem apstākļiem. Vasarā tās ātrāk nodils, bet ziemā tām nebūs pilnvērtīgas funkcijas.”

Glabāt tumšā, vēsā vietā
„Ja riepu komplekts ir uz atsevišķiem diskiem, ārpus sezonas tās var glabāt horizontāli. Galvenais, lai riepas neatrodas pārāk lielā karstumā un tiešos saules staros. Labāk tumsā, vēsā garāžā. Ja riepas tiks glabātas bez diskiem, tad labāk vertikāli, citādi vidus var saplacināties. Labi būtu arī ik pa laikam tās pagrozīt.”
Spiediens jāpieskata

„Jebkurai mašīnai vai nu aiz degvielas vāciņa, vai durvju ailā ir diagramma ar konkrētajam modelim vajadzīgo riepu spiedienu, piemēram, ja automašīnā brauc trīs vai pieci cilvēki, brauc ar kravu, bez kravas. Ja spiediens būs par mazu, riepas ātrāk dils no ārpuses, bet, ja par lielu, ātrāk dils no iekšpuses. Ja brauksiet ar mīkstām riepām, automašīna nebūs stabila. Ja spiediena būs par daudz, tad nebūs labas saķeres. Iesaku reizi mēnesī piebraukt pie kāda benzīntanka un pārbaudīt, vai spiediens atbilst. Gaiss mēdz kaut kur pazust.”
Drošība pirmajā vietā
„Riepām un bremzēm naudu taupīt nevajadzētu. Tas ir drošībai. Tāpat gan jāskatās, cik daudz katrs ar automašīnu brauc. Ja brauc tikai pa pilsētu un ātrums nebūs liels, var iegādāties budžeta klases riepas. Ja katru dienu brauc uz citu pilsētu, tad labāk vidējo vai Premium klasi, jo tām ir cits sastāvs un tās tik ātri nenodils. Budžeta riepas nav sliktas, tikai ātrāk nodils. Iesaku pirkt jaunas, nevis lietotas.”
Ar izmēru nepārspīlēt
„Automašīnām vajadzētu likt riepas atbilstošā izmērā. Katram modelim ir ražotāja paredzēts izmērs diametrā. Ir tādi cilvēki, kuri mazai mašīnītei grib uzlikt lielas riepas ar diskiem, lai izskatītos stilīgāk. Braukt ar tādām ir pabriesmīgi. Neiesaku likt arī vecas riepas. Gumijas sastāvs ar laiku mainās, un riepa kļūst cieta.”




Riepām un bremzēm taupīt nevajag