08:16 - 18.01.2024
Pagājušonedēļ gaisa temperatūra bija ļoti zema, taču ar auto jābrauc. Dažbrīd tos nevarēja iedarbināt, iesala durvis, pat slēdzene. Par to, kā automašīnu pareizi uzturēt ziemā, pat ļoti lielā salā, stāsta Kuldīgas autocentra Rezerve vadītājs Normunds Vitomskis.
Izplatītākās problēmas
Liels aukstums ir īpašs pārbaudījums jebkuram auto – ja kaut kas nav labā stāvoklī vai ir nolietojies, problēmas neizbēgami parādās. Tās var būt saistītas ar elektrību: kad mīnusi ir lieli, akumulators var pievilt un auto nevar piedarbināt. Tad tas pie jauna akumulatora tiek piespiedu kārtā. Tiem braucamajiem, kas darbojas ar dīzeļdegvielu un kam nav laikus nomainīts degvielas filtrs, tas jāmaina, jo degviela motoram var nepienākt. Gadās arī tādi dīzeļi, kuriem kārtīgi nestrādā kvēlsveces: kamēr divas vai trīs darbojas, tikmēr siltākā laikā auto vēl var iedarbināt, bet, ja ir mīnus 20, tad, protams, visām kvēlsvecēm jābūt labām, kā arī jābūt labam akumulatoram, kas spēj tās uzsildīt.
Benzīna automašīnām problēmas ir ar vārgu akumulatoru. Arī motoram jābūt labā stāvoklī, lai tas nodrošina pietiekamu kompresiju. Vēl izplatīta problēma ir tā, ka braucēji netiek auto iekšā, jo durvju gumijas nav sasmērētas ar silikonu, un tad durvis piesalst. Ja iepriekšējā dienā bijis mitrs laiks, bet naktī sals, tad ir risks, ka mašīnā nemaz nevarēs iekāpt. Ja nav laikus ieeļļota slēdzene, tad, piemēram, kad akumulators izlādējies, atslēgu līdz galam nevarēs slēdzenē ielikt un durvis atslēgt. Ziemā, ja nav kārtībā amortizatori, tie var iesalt. Kamēr ir silti, liekas, ka nekas nekaiš, bet, kad sākas aukstais laiks, sajūta tāda, it kā brauktu ar koka ratiem. Rokas bremze ir klasika: ja tā darbojas ar trosi un sen nav mainīta, ziemā var iesalt.
Autocentra Rezerve klientiem vairāk problēmu aukstajā laikā bijis ar to, ka auto nevar iedarbināt vai arī motors strādā un tad pats no sevis apstājas.
Jārūpējas laikus
Ražotāji automašīnai paredzējuši apkopi, kas Latvijā būtu vajadzīga vismaz reizi gadā vai ik pēc konkrētu kilometru skaita atkarībā no markas un modeļa. Ja tāda regulāri ir un ja, tuvojoties ziemai, ir pārbaudīts akumulatora stāvoklis, ieeļļotas slēdzenes, ar silikonu apstrādātas durvju gumijas, esat pārliecinājušies par dzesēšanas šķidruma sasalšanas temperatūru, laikus lietojat ziemas logu šķidrumu, tad ir liela iespēja, ka pat lielā salā automašīnu varēs mierīgi iedarbināt un doties ceļā.
N.Vitomskis iesaka arī pārbaudīt un noregulēt lukturu augstumu – ziema ir tumšs periods, tāpēc svarīgi, lai pašam braucējam redzamība ir laba un lai neapžilbinātu citus satiksmes dalībniekus. Ja automašīna kādu laiku nav lietota, labāk nesākt braukt uzreiz pēc iedarbināšanas, jo motoram un citiem agregātiem vajag padarboties un uzsilt. Kamēr tajos nav sasniegta darba temperatūra, tehnika pastiprināti dilst.
Auto, protams, jāuztur kārtībā cauru gadu. Ja regulāri to apkopjat servisā, kuram uzticaties, tad arī ziemā viss būs kārtībā.
Lai braucamais ziemā nepieviltu