08:00 - 23.10.2023
Sākoties pirmajām sala dienām, kļūst aktuāli pēc iespējas drīz savu vieglo automašīnu nodrošināt ar piemērotām ziemas riepām. Tāds auto ietekmē satiksmes drošību, jo riepas būtiski atbild par bremzēšanas ceļu un vadāmību uz slidenas brauktuves.
Ceļu satiksmes drošības direkcija vēsta, ka no 1. decembra līdz 1. martam visiem automobiļiem un autobusiem, kuru pilnā masa nepārsniedz 3500 kg, jābūt ziemas riepām. Savukārt riepas ar radzēm atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam. Vieglo auto ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir 4 mm, tāpat uzmanība jāpievērš riepu vecumam. Šo kārtību nosaka Ceļu satiksmes noteikumi.
Ieteicams neizmantot tādas riepas, kas vecākas par pieciem sešiem gadiem, jo braucot nodilst protektors un gumija laika gaitā zaudē savas īpašības. Ražošanas laiks norādīts uz katras riepas ārējās malas. Piemēram, kvadrātā vai aplī ir četri cipari: pirmie divi ir gada nedēļa, pēdējie divi – gads, kad riepa ražota. Bez tam nedrīkst būt kordu atsedzoša bojājuma (iegriezuma, plīsuma u.tml.), nedrīkst būt atdalījies protektora slānis, vecuma dēļ radušās plaisas, atdalījies protektors vai sānu aizsargslānis, korda plīsuma izraisītas riepas deformācijas.
Ražošanas laiks norādīts uz katras riepas ārējās malas. Piemēram, kvadrātā vai aplī ir četri cipari: pirmie divi ir gada nedēļa, pēdējie divi – gads, kad riepa ražota.
Drošība pirmajā vietā
To, kā riepas iedalās un kā tās izvēlēties, skaidro Kuldīgas autocentra Rezerve vadītājs Normunds Vitomskis.
ATBILSTOŠI BRAUKŠANAS APSTĀKĻIEM
„Riepas ir ziemas, vasaras un vissezonu. Tā kā aktuālas ir ziemas riepas, apskatīsim tās tuvāk. Būtisks ir gumijas sastāvs un protektora zīmējums – vai riepas vairāk paredzētas tīrītiem ceļiem vai sasnigušiem. Vēl tiek dalītas radžu un bezradžu riepas. Ja braucat pa pilsētu un labi tīrītiem ceļiem, tad rupju protektoru nevajag, bet uzsvars ir uz lielāku saķeri ar segumu. Jo rupjāks protektors, jo tas skaļāks, tomēr tas labāk attīrīsies no sniega un dubļiem.
Ja braucat pa pilsētu un labi tīrītiem ceļiem, tad rupju protektoru nevajag, bet uzsvars ir uz lielāku saķeri ar segumu. Jo rupjāks protektors, jo tas skaļāks, tomēr tas labāk attīrīsies no sniega un dubļiem.
Latvijas ziemā labāk atrast kaut ko pa vidu, jo bieži pa nakti ir sals, bet pa dienu atkūst. Es sev izvēlos un klientiem parasti iesaku tādas, lai labi turas uz apledojuša ceļa un joprojām kalpo braukšanai pa sniegu un atkusni. Tīrā pilsētā riepai nav ļoti jāattīrās, bet svarīgi, lai ir labāka saķere ar apledojumu, jo var gadīties, ka pie krustojuma vai luksofora iela ir slidena. Tas ietekmē bremzēšanas ceļu, tāpēc jāmeklē riepas, kas der arī apledojušiem ceļiem, ne tikai sniegotiem.”
SKANDINĀVU IR PIEMĒROTĀKAS
„Vēl ir Eiropas kontinentālā lietojuma vai skandināvu tipa riepas, kas mūsu apstākļiem ir vairāk piemērotas. Šīs atšķiras galvenokārt ar gumijas sastāvu. Skandināvu tipa ir mīkstākas, bet tās garantē daudz labāku saķeri ar slidenu ceļu. Tām gan ir tendence ātrāk nodilt, braucot plusos un pa pliku asfaltu. Drošībai jābūt pirmajā vietā, tāpēc mēs iesakām skandināvu tipu, lai gan pielāgojamies klienta vajadzībām.”
LABĀK ATSEVIŠĶI ZIEMAS UN VASARAS
„Tas, vai cauru gadu braukt ar vissezonu riepām vai vasaras riepas mainīt pret ziemas, ir atkarīgs no braucēja. Ir plusi un mīnusi – pastāv viedoklis, ka tas, kas der visam, neder nekam. Sava daļa taisnības tur ir. Viss atkarīgs no nobraukuma: ja esat pieredzējis braucējs, kurš jūt laika apstākļus un apzinās, ar kādām riepām brauc, tad konkrētos apstākļos var braukt uzmanīgāk vai arī palikt mājās.
Ja cilvēks vēlas ietaupīt, tad var visu gadu braukt ar vissezonu riepām, bet jābūt uzmanīgiem.
Mans ieteikums tomēr būtu ziemā lietot ziemas riepas, bet vasarā – vasaras. Ir teiciens, ka ziemas riepas nevar uzlikt par agru, tāpēc labāk uzmontēt agrāk, jo ziema mēdz pārsteigt nesagatavotus.”
AR VAI BEZ RADZĒM?
„Riepa bremzē galvenokārt ar gumijas sastāvu, kas īpašības maina atkarībā no temperatūras un braukšanas apstākļiem. Tādēļ tik liela nozīme ir ražotāju testiem ziemas trasēs. Skandināvu tipa riepas uz apledojuša ceļa bremzēs labi, un rezultāts būs tuvs kā riepai ar radzēm. Ja izvēlēsieties laba ražotāja pārbaudītas riepas, tad rezultātam jābūt labam. Tādēļ pats neesmu riepu ar radzēm piekritējs. Bet tās noteikti būs pārākas atkalā, kad ceļš kļūst tik slidens, ka bezradžu riepai būtu grūti, bet radžu riepa ledū mehāniski iecērtas. Radzes būs pārākas arī uz lauku ceļa, kuram ir ledus ar ūdens kārtiņu.
Daudzi ziemā brauc bez radzēm, bet liela klientu daļa joprojām turas pie sen pārbaudītas vērtības – riepām ar radzēm. Man tām traucē fona troksnis, braucot pa asfaltu. Ja ar to var sadzīvot, tad nav ne vainas.
Latvijas ziemas kļūst tādas, ka lielākoties braucam pa asfaltu, kas ir nokusis un nav slidens, tādēļ riepām ar radzēm nav jēgas, turklāt var iegūt pretēju efektu, jo pa pliku asfaltu bremzēšanas ceļš var pat palielināties. Turklāt ar radžu riepām drīkst braukt tikai no 1. oktobra līdz 1. maijam.”
CENAS UN KVALITĀTES ATTIECĪBA
„Jautājums par ražotāja izvēli ir delikāts. Liela nozīme ir riepas karkasam. Ja ražotājs riepu paredzējis komfortablai braukšanai, tad karkass parasti ir mīkstāks. Šādas riepas vairāk taupīs degvielu. Ja cilvēks vēlas braukt sportiski, tad riepai būs pastiprināts borts ar izturīgāku karkasu, tā būs cietāka un sportiskāka. Dažādu ražotāju riepas vienā izmērā var būtiski atšķirties – svarā, kordu daudzumā, mīkstumā. Ideālā variantā visām automašīnas riepām vajadzētu būt vienādām, jo labāk, ja visas četras uz šofera uzdoto manevru vai bremzēšanu reaģē vienādi.
Es arī neiesaku restaurētas riepas. Tām ir iepriekš nobraukts protektors, bet vesels karkass. Ir iespējams, ka uz vecā karkasa tiek vulkanizēts jauns protektors. Tādas ir lētākas, bet tās var ietekmēt braukšanas drošību. Ja runā par Ķīnas riepām, vairumā gadījumu tās ir lētākas. Bet esmu saskāries ar to, ka šīm ir seklāks protektors nekā Eiropā ražotajām un tās nolietojas ātrāk. Jāņem vērā arī laukums saķerei ar ceļu. Ķīnas riepas mēdz būt apaļākas, tāpēc saķeres laukums ir šaurāks. Tām karkass mēdz nolietoties ātrāk – lietots karkass, riepai uzsilstot, var radīt nepatīkamas vibrācijas. Bet ir arī dārgākas riepas, un ķīnieši prot uztaisīt arī labas, tikai jāvērtē piedāvājums.”
LIETOTU RIEPU KOMPROMISS
„Ja iegādājaties labas firmas lietotas ziemas riepas, es ieteiktu iespējami jaunāku ražošanas gadu un dziļāku protektoru. Jāņem vērā, ka ziemas riepām minimālais protektora atlikums drīkst būt četri milimetri. Nevajadzētu iegādāties nolietotas. Tas, ka protektora atlikums vēl ir pieļaujams un tehnisko apskati var iziet, nenozīmē, ka viss ir ideāli. Jāņem arī vērā, ka gumija katru gadu sākotnējās īpašības zaudē.”
____________________________
PIEREDZE
Lai uz ceļa nebūtu pārsteigumu
Ernests Komisārs, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta reģiona transporta nodrošinājuma vadītājs:
– Man ir svarīgi, lai riepas atbilst mūsu laikapstākļiem, mūsu ziemai. Kā zinām, tā ne vienmēr ir ar skaistu sniegu. Laikapstākļi ir diezgan neprognozējami – brauktuve mēdz būt slapja un apledojusi. Izvēlos ziemas riepas ar agresīvu protektora rakstu. Ģimenes automašīnai lieku riepas ar radzēm, bet paša braucamajam, kā sanāk, – sev neesmu to obligāti noteicis. Riepas vienmēr cenšos likt jaunas un lietotas neiegādājos. Neredzu tam jēgu, jo jaunu riepu cena nav tik drausmīga, lai to vietā izvēlētos lietotas. Pēc manas pieredzes un mana gada nobraukuma lietoju arī Ķīnā ražotās. Gadā nobraucu komplektu. Ar ķīniešu firmām ir tā, ka daudzas riepas no nezināmām firmām patiesībā ir lielo firmu meitas uzņēmumi. Riepas ražo tajās pašās rūpnīcās, kur lielās firmas, jo mazās firmas nevar atļauties likt virsū lielo brendu.
Ņemot vērā vietu, kur strādāju, zinu skarbo statistiku. Braucu autosportā, daudz piedalos ceļu satiksmē. Īpaša pieredze nav bijusi vajadzīga, jo ir pilnīgi skaidrs, ka jālieto labas ziemas riepas, lai uz ceļa nebūtu pārsteigumu.
Mēs dienesta darbiniekiem rīkojam videomācības un esam reāli testējuši pilnīgi jaunas vissezonu riepas, kā arī ziemas riepas vienā ceļa posmā, vienos līkumos un vienā ātrumā. Pilnīgi nešaubīgi vissezonu riepas nedarbojas tik labi, cik ziemas riepas.
Gribu uzsvērt, ka mūsu apstākļos vissezonu riepas ziemai gluži neder. Tas nav būtiski, cik pieredzējis ir braucējs. Uzsvars ir uz tiem, kuri brauc maz, jo ziemā braucēji īsti neadaptējas un braukt ar sliktām riepām būtu riskantāk nekā ar labām. Esmu ievērojis, ka cilvēki domā – ar vissezonu riepām var braukt ilgi un efektīvi, bet lameles vasarā aizpildās ar silto piķi un ziemā riepas savu funkciju vairs nepilda. Beigu beigās, iegādājoties atsevišķas ziemas un vasaras riepas, ar tām varēs nobraukt ilgāk nekā ar diviem vissezonu riepu komplektiem.
Klāt ziemas riepu laiks